Bodø Nu satser hardt på mer journalistikk, vekst og konkurranse mot storebror Avisa Nordland.

I juni skrudde de på betalingsmuren. Og på 18 dager har Bodø Nu fått 1000 abonnenter

- Vi ante ikke hva vi kunne forvente. Men dette kan vi ikke kalle noe annet enn en suksess, sier redaktør Markus André Jensen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For noen uker siden omtalte Medier24 den offensive planen til Bodø Nu: Avisa doblet redaksjonen og begynte å ta betalt på nett. 

Og responsen har ikke latt vente på seg. 

Allerede etter 18 dager har «nye» Bodø Nu passert 1000 abonnenter, melder avisa. 

Det er langt over hva det lille mediehuset hadde turt å håpe på: 

– Vi har aldri hatt en betalingsløsning før og gikk sånn sett inn i dette uten å ane hva vi kunne forvente. Men å nå 1000 abonnenter på to og en halv uke, det kan jeg ikke kalle noe annet enn en suksess, sier ansvarlig redaktør Markus André Jensen

Redaktør Markus A. Jensen og utviklingsredaktør Geir Are Jensen. For ordens skyld; ikke i familie.

Bodø Nu har en nær 15 år lang historie - som gratisavis, månedsmagasin og siden 2012 også som åpen nettavis. Dette er med andre ord første gang redaksjonen har tatt betalt for innholdet. 

– Jeg må vel ærlig innrømme at jeg var spent på reaksjonene til folk. Ikke nok med at Bodø Nu alltid har vært et gratisprodukt, både som ukesavis, månedsavis og på nett - vi har jo gått høyt ut tidligere og lovet at vi alltid skal være gratis, sier Jensen.

– Men responsen fra folket har vært nærmest utelukkende positiv. Vi håper og tror at satsingen vår merkes hos leserne, noe antall abonnenter tyder sterkt på. 

Gründer, hovedeier og nå utviklingsredaktør Geir Are Jensen er minst like ambisøs som han var for noen uker siden. 

Målet er å bli en seriøs konkurrent til Avisa Nordland: 

– Grunnen til at vi tar sats og gjør dette grepet nå, er sammensatt. Vår konkurrent Avisa Nordland har de siste årene bygget ned staben betydelig, parallelt med å innføre brukerbetaling. På mange måter tar de mer betalt enn før for mindre innhold. Vi gjør det motsatte. Vi har økt de redaksjonelle ressursene kraftig og innfører brukerbetaling for å kunne vokse enda mer.

– På sikt tror vi at vi skal slåss mot AN på samme slagmark, med samme digitale våpen. De kommer neppe til å bli flere med årene, men det skal vi. Da er det utelukkende den redaksjonelle kvaliteten som vil avgjøre. Og på akkurat det området har vi selvtillit, sier Jensen.

 

Powered by Labrador CMS