Lynx Publishing AS skal levere publiseringsløsningen ved samme navn til små og mellomstore aviser. Fra venstre Markus André Jensen, Stephen Fenne og Geir Are Jensen.

Bodø Nu fant ingen publiserings­løsninger som passet, så de lagde en selv. Nå vil de gjøre forretning av det

Nordnorsk nettavis skiller ut egen plattform til nytt selskap - og de tre første kundene er allerede på plass.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi savnet dette verktøyet. Derfor laget vi det selv, sier ansvarlig redaktør Markus André Jensen i Bodø Nu i en melding om grepet som nå gjøres.

For ambisjonen går fra å bare bruke sin egen publiseringsløsning til å selge den til andre medier og nettsteder:

Bodø Nu har startet selskapet Lynx Publishing AS, som skal utvikle og selge publiseringsløsningen ved samme navn til små og mellomstore aviser.

Dermed har også Bodø og Nord-Norge fått et nytt programvareselskap, hvilket ikke er dagligdags.

Stephen Fenne blir medeier og daglig leder i det nye selskapet, opplyser Bodø Nu. Han har de siste syv årene jobbet som systemutvikler i iTet.

– Jeg har alltid drømt om å etablere egen bedrift. Å gjøre dette sammen med Bodø Nu – og basert på en så lovende løsning som Lynx – er veldig spennende, sier Fenne.

 

Fant ikke gode nok løsninger

Veien frem til Lynx har sin forhistorie, som mange mediegründere vil kjenne seg igjen i:

Bodø Nu valgte enkleste løsning da avisen skulle på nett i 2012; Wordpress. Det var lettvint og nesten gratis; noen få konsulenttimer var altså ble brukt.

Avisen fikk raskt et stort publikum på nett, og den enkle løsningen ble kanskje for enkel:

Slik ser Bodø Nu ut på nett. Nå vil de selge samme løsning til andre.

– Etter hvert innså vi at vi måtte over på en spesialisert plattform for å kunne utvikle oss videre til beste for lesere og annonsører. Dermed startet vi letingen etter rette leverandør, forteller utviklingsredaktør og gründer Geir Are Jensen.

Han forteller om mye forvirring: Noen løsninger var store, tunge, komplekse – og dyre. Andre var billigere – men vektla overhodet ikke design.

– Vi fant rett og slett ikke noe vi falt for. Da ble neste spørsmål: Hva vil vi ha? Jo, vi ville ha en løsning som var enkel og intuitiv, sier Markus André Jensen, og fortsetter:

- En løsning som redigerte fronten sin mer eller mindre selv. En løsning som var så rask at vi kunne publisere en sak på under ett minutt. Og det er den vi har laget med Lynx.

 

Regionale kunder allerede på plass

Løsningen har gitt Bodø Nu fart på nett, først som åpen nettavis og nå også med brukerbetaling. Dermed har den også blitt lagt merke til av andre - og allerede gitt tre kunder på lista: Lynx brukes nå av Avisa Lofoten, Meløyavisa og Bodø Nus deleide datterselskap Rana No. – At andre aviser kom til oss var en stor oppmuntring. Og det ga oss dyttet til å kommersialisere løsningen, sier Geir Are Jensen.

Han peker på en vesentlig fordel i at løsningen er designet av avisfolk, for avisfolk. Med en dedikert utvikler på plass er det nye selskapet nå også rigget for å utvikle dette videre.

 

Powered by Labrador CMS