GeirAre
Rune Nilsen
Bodø Nu fortsetter å vokse: Geir Are & co starter aviser i Tromsø og Harstad
Går i strupen på Amedia og Polaris.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi har et godt konsept og peiser på, sier styreleder Geir Are Jensen i Bodø Nu.
De som har fulgt med i timen har den siste tiden sett at det popper opp nye nettaviser rundt omkring i Nord-Norge i regi Nu-gruppen.
I tillegg til Bodø, Mo i Rana, Mosjøen og Narvik, satser Nu-gruppen nå i Tromsø og Harstad. Harstad, der Harstad Tidende har monopol, har lenge vært i siktet. En satsing i Tromsø var mer uventet, skriver de i en melding. – Vi hadde ikke tenkt på Tromsø. Først og fremst på grunn av konkurransesituasjonen. Nordlys og iTromsø kriger så det holder om lesere og annonsører. Men når oppegående mediekonsern som Amedia og Polaris, som også eier Avisa Nordland sammen, analyserer seg frem til at det er plass til en tredje avis i Bodø, da må det i hvert fall være rom til å skape en sunn og sprek utfordrer i Tromsø. Det bor 40 prosent flere mennesker i Tromsø enn i Bodø og næringslivet er veldig spennende. Med de rette folkene på plass, er potensialet enormt, sier Jensen.
I en melding opplyser Jensen at han ikke utelukker at det kan komme flere satsinger i løpet av det neste året.
De to nye avisene har foreløpig arbeidstittel Tromsø No og Harstad Nu. Endelig navn skal bestemmes sammen med de som blir partnere og medeiere. – Harstad Nu vil i redaksjonell profil ligne på de aviser vi har fra før. I Tromsø vil vi satse på en reinhekla byavis med fokus på spennende personligheter, kultur, uteliv, næringsliv og sentrumsutvikling. Siden konkurransen allerede er hard, er det ikke unaturlig at vi vil legge oss på en aggressiv prispolitikk, både mot abonnenter og annonsører, sier Jensen.