Nordiske forbrukerombud samler seg til felles kamp mot skjult reklame

- Det blir stadig vanskeligere å skille mellom hva som er reklame og redaksjonelt stoff, mener forbrukerombud Gry Nergård.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB-Birgitte Iversen): Forbrukerombudene i de nordiske landene er bekymret for det økende omfanget av skjult reklame i sosiale medier og reklame forkledd som journalistikk.

De nordiske ombudene har nå samlet seg om et felles standpunkt om skjult reklame i digitale medier.

– Det er viktig at forbrukerne ikke blir utsatt for skjult reklame. Dette er derfor et høyt prioritert område blant de nordiske forbrukermyndighetene, sier Norges forbrukerombud Gry Nergård til NTB.

Vanskeligere å skille

I alle de nordiske landene har ombudene lenge vært bekymret for veksten i omfanget av reklame på sosiale medier. Nå har de også rettet søkelyset mot tradisjonelle medier.

– Vi ser at det også i tradisjonelle medier blir stadig vanskeligere å skille mellom hva som er redaksjonelt stoff og hva som er reklame, sier Nergård.

Ombudene har spesielt sett på det som kalles «native advertising» og innholdsmarkedsføring, hvor kommersielle budskap gjerne er utkledd som redaksjonelt innhold. 

I et såkalt felles standpunkt skriver de nordiske ombudene at når markedsføringen finner sted i formater som skiller seg fra tradisjonell reklame, stilles det høyere krav til reklamemerkingen. Forbrukerne skal raskt og enkelt kunne forstå når det dreier seg om kommersielle budskap.

– Her har både annonsører, bloggere og redaktører et stort ansvar, understreker Nergård.

Flere kan bli holdt ansvarlige

– Hensikten med det felles nordiske standpunktet er å opplyse næringsdrivende om hvordan de kan unngå å bryte forbudet mot skjult reklame, skriver ombudene.

Brudd på loven vil blant annet være når bloggere omtaler et produkt uten å opplyse om at de får betalt for å gjøre det, eller en avis som har utarbeidet en annonse som fremstår som en artikkel.

Om betalingen skjer i form av penger, produkter eller muligheten til å få rabatter, har ingen betydning. Det spiller heller ingen rolle om avtalen er skriftlig, muntlig eller uttalt.

– Det er heller ikke lov for en eier eller ansatt å utgi seg for å ikke representere bedriften, eller å utgi seg for å være en vanlig forbruker, står det i standpunktet.

Forbrukerombudene understreker at både virksomheten, personen som omtaler produktet på vegne av virksomheten og byråer som gir råd til for eksempel bloggere og PR- og reklamebyråer som bidrar til å utarbeide en skjult reklametekst, kan bli holdt ansvarlig.

LES MERMedier24:

Powered by Labrador CMS