Blogginntekter til himmels: Skjønner ikke DN forskjellen på omsetning og lønn?

KOMMENTAR: Misunnelsen er til å ta å føle på, skriver Hans-Petter Nygård-Hansen om Dagens Næringsliv og «Fotballfrue».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • HANS-PETTER NYGÅRD-HANSEN, kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og blogger

Kommentaren er opprinnelig publisert på HPs blogg HansPetter.info

Caroline Berg Eriksen tjener mer enn de fleste journalister og har flere besøk enn de fleste nettaviser. Misunnelsen er til å ta og føle på i DN.

Dagens Næringsliv er «glad» i å skrive om bloggere som tjener penger. Det skulle kanskje bare mangle, siden de er en avis som skal dekke næringslivet.

De skriver også stort sett kritiske saker om bloggerne, hvilket også er naturlig, gitt journalistenes rolle. Da bør også kritikken henge på greip, uten at misunnelsen skinner gjennom så klart og tydelig som tilfellet har vært hos enkelte av DN sine journalister.

– Journalistens samfunnsrolle er å gjøre informasjon, politikk og kultur tilgjengelig for publikum, holde en kritisk debatt om samfunnet og samtiden, utøve et press og kritikk mot de politiske og økonomiske makthaverne og utøve kritikk mot andre medier og journalister. (Kilde: Wikipedia)

Omsetning og lønn er vel ikke det samme?

Det er ikke feil i seg selv at DNs journalister «utøver kritikk mot andre medier». I løpet av 2015 har Caroline Berg Eriksen (aka: Fotballfrue) figurert i Dagens Næringsliv ved en rekke anledninger. Stort sett med et negativt fortegn.

Lørdag 2. oktober «klinte» DN til igjen, og klistret Caroline Berg Eriksen over hele forsiden, i tillegg til to hele sider lenger inn i avisen, med tittelen «Bloggerinntektene til himmels»

– DN har fått bekreftet fra sentrale kilder at Berg Eriksens inntekter gjennom disse kanalene utgjør mellom 200.000 og 550.000 kroner i måneden. Dette tilsvarer en årsinntekt på mellom 2,4 og 6,6 millioner kroner. Til sammenligning har administrerende direktør Sigve Brekke i Telenor en fast grunnlønn på 5,9 millioner kroner.

DN fortsetter å vise til hva andre enn Sigve Brekke tjener. Rune Bjerke i DNB fikk utbetalt 7,7 millioner kroner i fjor, mens vår statsminister, Erna Solberg, kun tjener 1,5 millioner kroner.

Er det virkelig relevant kan jeg legge til at Amund Gjuve i DN «dro til seg» om lag 4 millioner kroner i 2013, mens Torry Pedersen i VG fikk til smør og brød med 6,5 millioner kroner. (Kilde: Dagbladet oktober 2014)

Men hvor kommer denne «tullete» sammenligningen fra?

Det er like (lite) relevant å sammenligne omsetningen til et selskap med grunnlønnen til en administrerende direktør, som det er å sammenligne annonsepriser med en lønningen til en journalist.

Det synes åpenbart ikke journalistene i DN, som i februar 2015 gjorde et stort nummer ut av at enkelte bloggere «krever måndslønn for ett blogginnlegg».

– Norske toppbloggere krever fra 50.000 til 80.000 kroner for å skrive et innlegg for en annonsør på bloggen sin. Det er på nivå med en gjennom­snittlig månedslønn for en journalist.

Misunnelse og sympati

Det kan se ut som journalistene hos DN er misunnelig på Caroline Berg Eriksen, samtidig som de synes synd på seg selv.

Det er mildt sagt «helt på jordet» å sammenligne hva Caroline tar for et oppdrag – være seg et sponset innlegg – med hva en journalist tjener. Samfunnsoppdraget til journalister er vel ikke å drive offerkommunikasjon på vegne av egen bransje?

Det blir langt mer relevant å sammenligne et sponset innlegg med en annonse, eller en Content Marketing-jobb, etterfulgt av kostnaden for å få innholdet plassert på egen plattform, i form av Native Advertising.

La oss sammenligne epler og epler

En helside i Dagens Næringsliv (på papir) på en lørdag koster 230.000 kroner. For to helsider snakker vi da om nesten en halv million kroner, og hadde DN solgt hele forsiden (noe de ikke gjør hva meg bekjent) så hadde prisen ligget på en million kroner.

Og det er for EN dag. Etter hva meg bekjent tar Caroline Berg Eriksen omtrent 50.000 kroner for et sponset innlegg – Content Marketing og Native Advertising kombinert. Og da ligger det ute…punktum.

Etter hva jeg har blitt fortalt har CarolineBergEriksen.no omlag 200,000 unike besøkende hver uke.

Jeg har valgt å sammenligne CBE (kort for CarolineBergEriksen.no) med VG.no her. VG har begynt med Native Advertising (sponset innhold levert på deres plattform) og opplyser i tillegg kostnadene assosiert – per plattform og per uke.

«VG tjener 4 månedslønner til en journalist – hver uke – på hvert sponset innlegg»

En uke på VG.no, VG tablet og VG mobil for Native Advertising koster 350.000. Legger vi til 50.000 kroner (konservativt anslått) så vil VG Partnerstudio kunne skrive saken for deg.

For totalt 400.000 kroner kan du nå potensielt 1,3 millioner lesere hver dag i gjennomsnitt (ref Topplisten til TNS Gallup).

Hvor mange du faktisk når, hvor mange av de 1,3 millioner leserne som er relevante, og hvor mange var det som til slutt (i løpet av en uke) endte opp med å lese, og ikke minst; konvertere, er en annen sak – og avhenger selvsagt av merkevare, aktualitet, tema, timing, etc.

De store bloggerne kjenner sine lesere

En av de virkelig store fordelene til CBE og andre «superbloggere» er at de har mange relevante lesere. Man kan si mye om de største bloggerne, men det er ikke til å «stikke under en stol» at de kjenner leserne sine veldig godt.

CBE tar omtrent 50.000 kroner for et sponset innlegg, som potensielt når 200.000 lesere hver uke, og som ikke fjernes etter en uke.

I tillegg (gitt at CBE aksepterer å skrive et sponset innlegg) treffer merkevaren et langt mer relevant publikum.

Ektemannen til Caroline, Lars-Kristian Eriksen, kommenterer følgende til meg via Facebook:

– Når vi blir kontaktet av en merkevare, er det flere vurderinger vi tar i betraktning. Det er viktig for oss at omtalen er relevant i forhold til bloggens tema. Caroline er også opptatt av at merkevaren er av god kvalitet og om det er et produkt eller tjeneste som hun kan benytte seg av til vanlig.

- Vi har ikke satt et tak hva gjelder antall samarbeidspartnere. Når det er sagt så ønsker vi først og fremst samarbeidspartnere som kan vare over lengre tid. Samtidig kan det bli utfordrende å skape nødvendig variasjon i innleggene våre om vi kun har noen få avtaler. Uansett vil aldri verdi og relevans gå på bekostning av volum.

Storytel konverterte mer enn forventet via CBE

30. september skrev CBE om Storytel. Storytel er en abonnementstjeneste der du kan lytte ubegrenset til lydbøker via en mobil-app eller fra din datamaskin. Blogginnlegget er sponset av Cappelen Damm, som står bak strømmetjenesten.

Markedssjefen i Storytel, Fride von Porat, skriver følgende i en epost til meg:

– Vi tok kontakt med Caroline Berg Eriksen etter at hun uoppfordret nevnte Storytel i et blogginnlegg 20. september. Caroline har lesere i Storytels målgruppe, og er selv aktiv bruker av tjenesten.

- Det sponsede innlegget som Caroline publiserte 30. september har konvertert langt over våre forventninger, og vi ser nå på muligheter for et langsiktig samarbeid med Caroline, og muligens også andre bloggere som kommuniserer med riktig målgruppe for Storytel. Vi i Storytel synes ikke 50,000 kroner er avskrekkende så lenge bloggerens profil passer med de målgrupper som vi ønsker å nå. 

Gratis reklame for flere millioner

Treasures AS, som er aksjeselskapet til Caroline og Lars-Kristian, omsetter for millioner av kroner. De tar sikkert ut en god månedslønn også.

Mer enn hva gjennomsnittslønnen er til journalistene hos Dagens Næringsliv, men mindre enn Sigve Brekke i Telenor. De som betaler 50.000 kroner for et sponset innlegg hos CBE gjør det nok ikke igjen hvis de ikke opplever at de får«value for money».

Sist, men ikke minst kan vi jo bare spekulere hvor mange millioner kroner i markedsføringsverdi all dekningen av Caroline Berg Eriksen i Dagens Næringsliv er verdt …. og hvor mange ekstra sidevisninger, bannerannonser og papiraviser det genererer i andre enden for avisen.

Et«love and hate relationship» som kanskje begge er tjent med, selv om journalistene er misunnelige og synes det er litt urettferdig at CBE tjener mye penger.

Selv trøster jeg meg med at jeg tror at Dagens Næringsliv sine lesere klarer å skille mellom omsetning i et selskap og lønnen til de ansatte.

Samtidig vil jeg benytte anledningen til å gratulere Caroline og Lars-Kristian med både sterk omsetningsvekst og overgang til United Influencers.

Powered by Labrador CMS