NMD
Regjeringen vil styrke «bloggpolitiet»: Skal følge strengere med på merking av reklame hos bloggere
– Vi trenger rett og slett å styrke bloggpolitiet, sier barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) til Minmote.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Regjeringen vil øke bevilgningen til Forbrukertilsynet slik at de kan følge nøyere med på merking av reklame hos bloggere, melder VG.
– Vi trenger rett og slett å styrke bloggpolitiet, sier barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) til Minmote.
I regjeringens forslag til statsbudsjett som kommer i oktober, foreslås det en økning på 23 prosent – 6 millioner ekstra – i Forbrukertilsynets budsjett.
– Vi må henge med i samfunnsutviklingen. I denne bransjen har vi rett og slett ikke klart det så langt, vi har ligget et skritt bak. Derfor må vi ta noen skikkelige grep og satse ordentlig på dette, sier statsråden.
Helleland mener markedsføringsloven brytes altfor ofte i sosiale medier og peker på at det for unge kan være vanskelig å forstå hva som er reklame og ikke og at det derfor må merkes tydelig.
Statsråden sier at det skal fokuseres på de største bloggerne som driver som næringsdrivende.