Synva Hjørnevik var både produsent og journalist under arbeidet med podkasten Utafor.

Synva Hjørnevik ville løfte frem mennesker på utsiden av samfunnet. Nå har over 100 000 hørt podkasten hennes

Frilansjournalist Synva Hjørnevik jobbet helt alene i et år med podkasten «Utafor». Responsen ble overveldende. – Den møtte et behov som er mye større enn jeg hadde turt å håpe på, sier hun til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg har alltid vært veldig glad i å snakke og jobbe med mennesker. Med «Utafor» ønsket jeg å lage en podcast med stemmer som vi vanligvis ikke hører så mye til.

Det sier Synva Hjørnevik til Medier24 om podkast-suksessen hun denne høsten har sluppet i samarbeid med Blå Kors og med støtte av Stiftelsen Dam.

Gjennom sju episoder tar hun for seg temaer som alkohol, gambling, fattigdom og rus. 

Hun intervjuet kjente personer som Veronica Orderud - som førte til store oppslag tidligere i høst, blant annet i VG - og Kristopher Schau. Men hun snakket også med helt vanlige ukjente nordmenn. 

Og responsen lot ikke vente på seg. Per nå har podkasten godt over 100 000 nedlastinger, og har høstet rundt 45 ulike medieoppslag. 

Begynte med et «hvitt halvår»

Men la oss spole litt lenger tilbake. For ideen til selve podkasten ble født allerede for et par år siden.

– Dette var en idé jeg fikk sommeren og høsten 2017, da jeg hadde et «hvitt halvår» (ikke drikke noe alkohol - journ.anm.). Det gikk veldig bra for min egen del, men jeg stusset over og observerte at det virket veldig slitsomt på folk rundt meg. Det ga ingen mening, forteller Hjørnevik.

– Det var da jeg tenkte: 'Hvis jeg føler på dette her - som har et helt normalt forhold til alkohol - hvordan er det da for de som faktisk har et reelt alkoholproblem?'. Dette ville jeg utforske videre, sier hun.

Podkasten «Utafor» består av sju episoder.

Hjørnevik tok dermed kontakt med Blå Kors og tilbød seg å lage podkasten i samarbeid med dem. Hun søkte også midler - og fikk støtte - av Stiftelsen Dam.

– Jeg ville løfte frem folk som står på utsiden av samfunnet. Mennesker som opplever å ikke få til de tingene som alle andre får til eller tar for gitt, sier hun.

– Etter å ha snakket med utrolig mange mennesker, så har jeg innsett at det er mange som føler seg utenfor. De ønsker å ta del i samfunnet, men får av ulike grunner ikke til, fortsetter Hjørnevik.

Selve arbeidet begynte i september 2018. Reisen frem til lansering i oktober 2019 ble tøffere enn Hjørnevik hadde trodd. 

– Det ble mye mer utfordrende jeg hadde sett for meg. Dette er folk i sårbare situasjoner, og de sliter med å ta telefonen, og følge opp og møte opp til avtaler, forteller hun.

– Men dette sier også noe om selve problemene og utfordringene de har. Derfor er det desto viktigere å  løfte disse stemmene frem. Dette er usynlige problemer vi ikke hører så ofte om. Derfor følte jeg sterkt for å gjøre de tilgjengelige, sier Hjørnevik.

– Ingen «quick fix»

Synva Hjørnevik ble inspirert til podkasten da han avsto fra alkohol i et halvt år.

Vanlig journalistisk metode og naturlig produksjonsflyt var det imidlertid bare å glemme. 

– Nøkkelen var god tid, en stor dose tålmodighet og mye tillit, forteller Hjørnevik.

Og fortsetter:

– Hele produksjonen skjedde på intervjuobjektenes premisser. Det var ingen «quick fix» å formidle det aller såreste hos et menneske, og noe som de kanskje aldri har sagt høyt til noen før.

Synva Hjørnevik intervjuet blant annet Kristopher Schau i podkasten «Utafor».

– Jeg måtte ha en åpen dialog med alle, og la de få høre gjennom alt. Det ble et veldig transparent samarbeid, og det var stor takhøyde for å være anonyme. Dette var nødvendig, men også utfordrende. Jeg opplevde blant annet mennesker som trakk seg. Det er selvsagt alltid en produsents og journalists mareritt, sier Hjørnevik.

Hun påpeker at av totalt 70 opptak er det 20 mennesker som er med i de sju episodene. 

Men Hjørnevik kom i mål til slutt - og responsen lot ikke vente på seg. 

Foruten flere oppslag i riksmediene, traff også podkasten lytterne. 

– Den møtte et behov som er mye større enn jeg hadde turt å håpe på, sier Hjørnevik.

Hadde hårete mål med 50 000 

– Hva tenker du om at over 100 000 mennesker har lyttet på podkasten din?

– Altså, jeg hadde på forhånd et veldig hårete mål med 50 000 nedlastinger. Jeg hadde aldri gjort noe sånt før, og tenkte at det var et bra mål å strekke seg mot, sier Hjørnevik.

– Men 100 000 mennesker er så mye. Det er helt vanvittig. Og fortsatt kommer det nye lyttere til, sier hun.

– Hva tror du er grunnen til at den har truffet så mange? 

–  Noe av grunnen til at den har engasjert så mye er fordi lytteren kan kjenne seg igjen i tematikken. Det er kanskje ikke mennesker som er like mye utenfor selv, men de kjenner seg likevel igjen, sier Hjørnevik.

– Jeg tror  utfordringer som å søke jobb, alkoholmisbruk, slite med å betale strømregninga eller frykt for å ikke strekke til som forelder er ting vi kan identifisere oss med - og alle kjenner noen som er berørt av dette. Dette er jo også temaer som særlig blir gjeldene inn i høytiden vi er i nå, sier hun.

Spesielt mange tilbakemeldinger fra menn

– Har du fått mange tilbakemeldinger fra lyttere?

– Ja, det har vært veldig mange henvendelser. Siden første episode har jeg fått daglig meldinger av lyttere som har tenkt at de var alene om å oppleve det menneskene i podkasten forteller om. De ønsker å hjelpe til, forteller Hjørnevik.

Synva Hjørnevik gjorde enormt mye research for å finne intervjuobjektene.

– Dette gjelder spesielt menn. Som for eksempel de som har opplevd vold i nære relasjoner, men som aldri tidligere har hørt den historien blitt fortalt før. Det er de beste tilbakemeldingene. Da føler jeg at jeg gjort en liten forskjell. At folk føler seg mindre alene, sier hun. 

Nå håper Hjørnevik at podkasten også kan få betydning i tiden fremover. 

– All responsen forteller meg at vi må prate høyere om utfordringene vi ikke ser i samfunnet, og at de aller fleste bryr seg og ønsker å hjelpe - bare de vet, sier hun.

– Det hadde vært fantastisk hvis «Utafor» har bidratt til å gi litt innsikt i en tid hvor lette underholdningspodkaster dominerer topplistene, legger hun til. 

 

Har lyst på sesong to

Nå skal Hjørnevik ha en etterlengtet juleferie. Så i januar starter hun opp som podkastprodusent i PLAN-B. 

På spørsmål om det blir en sesong to av «Utafor», svarer hun:

– Det hadde vært veldig gøy. Men jeg har jobbet veldig alene med dette i alle ledd, så nå trenger jeg først å reloade litt. 

– Blå Kors er i hvert fall veldig fornøyde. De har nådd ut til et publikum de vanligvis ikke når ut til, sier hun.

Synva Hjørnevik ble overrasket over responsen podkasten har gitt.

Hjørnevik har for øvrig en svært variert og allsidig bakgrunn, med bachelorgrad i både i psykologi, nordisk språk og i medier og kommunikasjon, samt journalisterfaring fra NRK P3 og Dagbladet, og som produsent hos Rubicon.

Powered by Labrador CMS