NRK P1-programmet «Ukeslutt» med lytterøkning: – Glimrende journalistikk

Det tradisjonsrike ukesmagasinet når ut til stadig flere - spesielt i «kjernemålgruppen». – Det viktigste for oss er at lytterne er fornøyd, sier redaksjonssjefen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Stadig flere lytter til det tradisjonsrike NRK P1-programmet «Ukeslutt». Ferske PPM-tall viser nemlig at lyttersnittet har økt så langt i 2020, sammenlignet med i fjor. 

Snittet til nå er på 520 000 lyttere, mens 2019-snittet var 487 000 lyttere, viser NRKs egne PPM-tall fra Nielsen Media.

Lytterøkningen er mest markant i aldersgruppen 40 til 55 år, som NRK P1 selv omtaler som «sin kjernemålgruppe». I fjor var andelen i den målgruppen 24 prosent, men siden i sommer har andelen økt til 30 prosent.

– God allmennkringkasting

Økningen kommer et drøyt to år etter at P1 fikk en skikkelig «makeover» med blant annet mer musikk og endring i nyhetsformidlingen - noe som skapte reaksjoner.

For «Ukeslutt» betydde det to timers sendetid hver lørdag, sammenlignet med den ene timen de hadde tidligere.

P1-sjefen Bjørn Tore Grøtte gleder seg stort over utviklingen.

– Det er fantastisk at så mange får med seg den glimrende journalistikken som serveres på lørdagene i NRK P1. Selv har jeg to lørdager på rad kommet litt sent til avtaler, da jeg har blitt sittende i bilen for å høre, sier Grøtte entusiastisk til Medier24.

– Redaksjonen evner å finne gode, skarpe og interessante vinkler på nyhetene. Og de presenteres på en måte som kler NRK P1 og som gjør at stadig flere vil høre. Det er rett og slett god allmennkringkasting, skryter han.

– Måtte skru om hodene våre

NRK P1-sjef Bjørn Tore Grøtte fryder seg over utviklingen til «Ukeslutt».

Den rosen tar Solveig Tvedt, redaksjonssjef magasin i NRK Nyheter, til seg. 

Hun forteller at «Ukeslutt»-redaksjonen har tatt utfordringen med den doble sendetiden på strak arm.

– Det har vært spennende, men vi har måtte tenke annerledes. Vi gikk fra én time med minimalt med musikk til to timer med nesten 50 prosent musikkandel, sier Tvedt til Medier24.

– Vi måtte skru om hodene våre litt, for vi er vant til å være nyhetsjournalister - ikke DJ-er. I tillegg har vi forsøkt å gi nyhetsdekningen litt mer særpreg, og hele tiden tenke hvordan vi kan gjøre det mer tilgjengelig, og gjerne en humoristisk vri. Det har vært en veldig morsom prosess, sier hun.

Tvedt skryter av redaksjonens «grundige jobb og omstillingsevne», men understreker at de ikke henger seg veldig mye opp i selve lyttertallene.

– Det viktigste for oss er at lytterne er fornøyd. At de synes det vi lager er interessant og vil bruke tid på oss. At det er en økning fra i fjor er selvsagt kjempehyggelig, sier hun.

«Ukeslutt» har gått ukentlig på NRK Radio siden 1977.

Powered by Labrador CMS