Det ble en litt annerledes påske i 2020 med koronakrise og hytteforbud, men radiopublikummet har likevel lyttet lojalt til det populære og tradisjonsrike radioprogrammet med programleder Viggo Valle i spissen.
Nå har tallene kommet og de viser at P1s skattejakt hadde på NRK P1 og NRK P1+ en daglig dekning på 799.000 lyttere i snitt. Det er dette er litt over snittet for i fjor på 775.000 lyttere.
Finalen på Påskeaften hadde en dekning på 868.000, i fjor hadde finalen 828.000. Markedsandelen til Påskelabyrinten var i fjor 65,8 prosent, i år endte den på 66,6 prosent – der finalen på lørdag hadde 70 prosent markedsandel.
– Nesten uforståelig
– Det er formidabelt. Da jeg var ungdom og begynte å interesse meg for radio, så så jeg opp til Rolf Kirkvaag og de andre profilene som samlet hele det norske folk rundt radioapparatet. Men at vi skulle klare å få til det i 2020 – med all konkurransen fra andre medier, Netflix og en rekke andre ting … det er nesten uforståelig, sier han.
– Hvordan forklarer du slike tall?
– Jeg klarer ikke å forklare det. Mange spør meg om hvorfor jeg tror Påskelabyrinten er så populær, men det er helt umulig å svare på. Nå er det 33 år siden jeg begynte og har vært gjennom 2.517 oppgaver, noe jeg er stolt over. Jeg skule gjerne sett at en som studerer medier eller sosiologi kunne lage en oppgave der de analyserte fenomenet. Jeg stiller meg til rådighet, smiler han.
– Tar av meg hatten
NRK P1-sjef Bjørn Tore Grøtte sier til Medier24 at han nok en gang blir imponert over standingen som NRK P1 har i påska. Og til tross for at koronaen herjer, så har radioen en plass i nordmenns hjerter.
Grøtte benytter anledningen til å skryte av gjengen bak mikrofonen og spakene.
– Jeg tar av meg hatten for Viggo og Påskelabyrinten. At 800.000 nordmenn hører programmet i gjennomsnitt, og at vi en time på formiddagen på påskeaften samler 870.000 nordmenn ved radioapparatet, er formidabelt. Det også i et år hvor programmet streames på nett.
P1-sjefen sier han er imponert over hele påsketeamet i kanalen, som har kastet seg rundt og endret på planene sine slik at de kan lage mer direkte radio til folket.
– At lytterne og viser at de setter pris på det, er jeg veldig takknemlig for. Jeg synes også det er fint å se at NRK P1 spiller en viktig rolle i hverdagen til folk, når den brått ser annerledes ut. Selv med et relativt nykomponert sendeskjema, ser vi at veldig mange strømmer til oss, når dagen brått står på hodet. Vår markedsandel økte fra ca. 36–40 prosent omtrent på dagen da de store korona-tiltakene ble innført, avslutter Grøtte.