TV 2, Discovery og NENT går nå sammen om en felles reklamefront med opprettelsen av «Foreningen Tenk TV», som ifølge en pressemelding skal «sørge for at annonsørene får det beste ut av dagens TV-tilbud»
Tidligere kommersiell direktør i Discovery, Bjørn Solvang, skal lede foreningen sammen med salgdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll.
– Det er på høy tid at vi går sammen for å vise mulighetene som ligger i markedsføring på TV, sier Solvang i en pressemelding.
Nyopprettelsen skal «markedsføre og informere om kommersielle muligheter, konsentrert rundt reklame på TVs mange flater».
– Tenk TV er det første beviset på evnen og lysten blant TV-selskapene til å forenes og samarbeide på områder hvor de har felles interesser, sier Solvang.
– Ambisjonen er å styrke dialogen med annonsørene og bygge kunnskap om TV-reklamens effekter gjennom dokumentasjon og research, og ikke minst sørge for markedsføring av styrker og muligheter i eksisterende og nye TV-universer, fortsetter han.
Rosvoll - som vil fungere som styreleder - gleder seg også.
– I en omskiftelig tid for vår bransje er det ingen tvil om at TV-reklame fortsatt står seg godt. Det ser vi frem til sammen med våre konkurrenter å fortelle mer om i tiden fremover, sier Rosvoll.