Lek med teknologi gir resultater for Hitra-Frøya: Med avisas nye app har Bjørn Lie Rønningen & co «tatt tilbake» torget fra Facebook

Hitra-Frøya ble lei av at Facebook tok annonsørene, brukerne og nyhetene. – Dette er et forsøk på å slå litt tilbake, og det funker, sier redaktøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(TRONDHEIM): Når Polaris Media spør om noen i konsernet kan være pilot for ulike prosjekter, så er ikke redaktør Bjørn Lie Rønningen i Hitra-Frøya vond å be.

Siden han kom inn i avisa sør i Trøndelag i 2008 har han vært vitne til både opplagsfall og annonsesvikt. Her som andre steder har redaktøren sett pengene, brukerne og oppmerksomheten forsvinne til Facebook.

Men nå har han et verktøy som skal hente noe av dette tilbake:

– Vi har utviklet flere tjenester som snakker sammen og som utnytter teknologien fra Facebook og andre tjenester. Det hele er samlet i nyhetsappen vår, der man får våre nyheter, innhold fra idrettslagene man følger - og aktiviteter man er interessert i, sier han.

Se redaktøren forklare og vise appen her:

Ta tilbake makten fra sosiale medier

Hitra-Frøyas nye mobilapp skal være lik det gamle «nyhetstorget», der øyværingene gikk før i tiden for å høre siste nytt, dele hendelser og invitere hverandre til arrangementer. 

Men Rønningen innså at Facebook allerede har tatt mye av dette markedet.

Så hvorfor ikke utnytte teknologien deres til å styrke sitt eget produkt?

Når et idrettslag på Frøya eller Hitra lager et arrangement på Facebook, så havner det på Mitt-lag.no. Dette er en tjeneste utviklet av dem selv, men så videreført og bygd på av selskapet InnoCode. Nyhetsappen henter altså informasjon fra dette og legger det inn i strømmen.

– Vi innså at vi måtte forsøke å ta tilbake det sosiale medier har tatt fra mediene.

Han peker på at kommunene poster på Facebook - og det samme gjør lensmannen. Nå får Hitra-Frøya dette også i nyhetsappen.

– Det er du selv som bestemmer hvilke lag du ønsker å følge, enten det er en taekwondo-klubb, et fotballag eller noe annet. Når disse oppdaterer sida si med lokalt innhold, enten de gjør det gjennom vår tjeneste eller sin Facebook-side, går det en kopi til Hitra-Frøya. Og leseren som er ekstra opptatt av nettopp dette laget eller arrangmentet, får også et pushvarsel til sin mobil.

Tjener også penger

Nyhetsappen har også et kommersielt potensial. For hvis det lokale næringslivet tagger poster på for eksempel Instagram med #HFAnnonse, så blir den vist sentralt i appen også. Her har de allerede visningsavtaler med næringslivet.

– Butikkene får ikke mer jobb, men de får bedre spredning - og det er viktig.

Rønningen & co er helt i front blant norske lokalaviser i å lage et nyhetstilbud basert på nye brukermønster. Den ydmyke redaktøren liker ikke å skryte, men innrømmer at hele avisa er utålmodige:

– Daglig leder Stein Olav Sivertsen og meg er helt like der, for vi liker veldig godt å prøve nye ting og rekker raskt opp hånda når noen vil teste ut noe hos oss. Men vi har ikke 400.000 kroner å bruke på å utvikle apper, så vi har vært helt avhengig av et godt samarbeid med Innocode, som vi har funnet en god løsning med.

– Har dere vært på tiggerferd?

– Ja, men vi må jo det, for vi har ikke råd til store rigg alene. Vi har fått billig utvikling mot at vi kommer med gode ideer og de får en testarena hos oss. Vinn-vinn, smiler Rønningen.

Har også feilet

Redaktøren vil at Medier24 skal ta med at de har prøvd masse ting som har feilet også, så «det er ikke bare suksess her altså», ler han.

– Men vi har heldigvis lagt ned og stoppet ting som ikke har fungert. Noen driver dårlige ting alt for lenge.

Hitra-Frøya skal være først på nyhetene og klarer de ikke det så skal de ha mest. Går ikke det heller, så skal de være best, sier Rønningen, som kan fryde seg over å ha en av Norges beste dekninger, for avisa når sju av 10 øyværinger.

 – Det er vi kjempestolt over, men vi er ikke så fornøyde at vi ikke tenker at ni av ti brukere er et bedre tall, ler han.

Men redaktøren ønsket ikke at en algortime skulle bestemme hvem som får hva, så de utviklet en mulighet der leserne selv kan velge hva de liker av innhold.

– Vi ville ikke bruke algoritmestyrte løsninger, for følelsen min sier at det ikke er riktig å styre bare etter det, men også etter tilbakemeldingene fra leserne.

– Toget er i ferd med å gå

– Hvilke råd har du til andre lokalaviser med små ressurser - som likevel ønsker å utvikle seg i denne retningen?

– Finn partnere som kan ha bruk for dere som testarena, tørr å prøve og tørre å feile. Det er mange der ute som vil «deale» teknologi mot plattform.

– Er det for sent for enkelte allerede?

– Jeg tror toget er skikkelig i ferd med å gå fra enkelte, hvis man ikke skjerper seg. Facebook-toget har så stor fart at at hvis du ikke allerede har befestet din lokale posisjon, så kan det være for sent for noen. Jeg frykter at enkelte tenker tanken om at «vi kan satse på nett på et senere tidspunkt og ta igjen Facebook da» , men toget kan allerede ha forlatt perrongen.

Powered by Labrador CMS