Dette gjør Dagen til en av de store opplagsvinnerne i år.
Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk ,sier han er en rørt mann når han ser oppgangen.
– Det er gledelige tall og viser en positiv trend som vi er veldig glad for. Vi er en redaksjon med begrensede ressurser, men oppgangen kommer fordi alle trekker oss fremover og lager et produkt som er mest mulig salgbart, sier Selbekk til Medier24.
Han mener Dagen vil bli en mer aktuell avis for bredden i det kristne Norge fremover, og at de har overlatt markedet til konkurrenten Vårt Land lenge nok.
– Det er ikke en naturlov at Vårt Land skal være den største avisen i Norge, selv om de tror det. Om vi ikke puster dem i nakken, så har vi tatt en rygg, som det heter i sykkelsporten. Den skal vi ikke slippe, sier han og legger til:
– Vi skal bli en brysom konkurrent.
Fortsatt et stykke opp for Dagen
Sjefredaktør og administrerende direktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, sier at det er fint å ha Dagen som konkurrent og at opplagsseieren nå går til Selbekk.
Han legger imidlertid til at det fortsatt er et stykke opp for Dagen.
– Dagen skal vokse svært mye, kjøpe svært mange kristne ukeaviser før den skal bli en brysom konkurrent, sier Bore og legger til:
– Så mange kristne ukeaviser finnes ikke i Norge.
Han referer til Dagens oppkjøp av den kristne ukeavisen Korsets Seier i fjor høst, som hadde et opplag på 4500.
Bore presiserer at konkurransen er viktig og at han jubler nå han hører om Dagens oppgang.
– Jeg er veldig glad for at blant de fem avisene som øker mest, så er to av dem kristne dagsaviser, sier han.
Vårt Land opplever også en oppgang og øker med 1250, slik at det samlede opplaget ligger over 24 000.
Konverterte abonnenter
Selbekk medgir at en god del av Dagen sin økning skyldes at de har konvertert abonnentene fra Korsets Seier over til Dagen.
Administrerende direktør i Dagen, Christer Skoge, forteller at en god del av Korsets Seier hadde abonnement i begge avisene, og at den positive trenden føyer seg inn i rekken av gode opplagstall Dagen har hatt de siste årene.
– Vi ser at trenden er positiv og flere er interessert for stoffet vårt. Vi har fått mer innhold og vi ser at abonnementene blir mer lojale, sier han.