Dinside siterte kommersielt innhold i en sak: – Det var en glipp
I en forbrukersak om bolig siterte Dinside DNB Nyheter, og lenket til nettstedet. Redaktør Bjørn Eirik Loftås i Dinside sier de skal være nøyere på dette fremover.
Tidlig i 2018 lanserte DNB innholdsplattformen DNB Nyheter, som skulle «ha som formål å hjelpe folk og bedrifter å forstå litt mer om økonomi». Nettstedet inneholder det som ligner på nyheter, men som har den kommersielle aktøren DNB som avsender.
I sin sak «Slik kjøper du deg inn i bolig», lenket Aller Media-eide Dinside til en artikkel fra DNB Nyheter, i forbindelse med en uttalelse fra DNBs forbrukerøkonom Silje Sandmæl, uten å opplyse om at sitatet var hentet fra en ikke-redaksjonell artikkel.
– En glipp
Dinside fjernet henvisningen da Medier24 tok kontakt, og oppga at dette ikke er vanlig praksis hos dem.
– Jeg skjønner at du stiller spørsmål ved det. At vi lenker til en side som videre lenker til kommersielle tjenester er ikke noe vi skal gjøre. Det beste her hadde vært å snakke med Sandmæl direkte, sier redaktør Bjørn Erik Loftås til Medier24.
– Så dette var en glipp?
– Det var en glipp, ja. Det vil si – vi burde ha snakket med Sandmæl i dette tilfellet, så det skal vi være nøye på. Det er min feil.
– Interessant diskusjon
Loftås sier til Medier24 at han ikke ser noen grunn til å tvile på uttalelsene til Sandmæl, selv om de er publisert i en kommersiell sammenheng, men at man uansett for ordens skyld burde kontaktet Sandmæl selv, i stedet for å sitere fra DNB.
Spørsmålet om hvorvidt man kan sitere kommersielle artikler på lik linje med redaksjonelle meldte seg også hos NRK i helgen. Vaktsjef Dennis Ravndal tok til Facebook for å ta debatten.
«En interessant diskusjon på desken i ettermiddag: I denne annonsen fra VG partnerstudio snakker faren til Martin Johnsrud Sundby for første gang om en alvorlig ulykke. Jeg er skeptisk til å sitere fra den, siden dette er et kommersielt produkt.», skrev han, og spurte samtidig om magefølelsen hans var riktig.
VG partnerstudio produserer innholdsmarkedsføring på vegne av VG.
– Undergraver journalistikken
Flere meldte seg på debatten i kommentarfeltet under Ravndals innlegg, deriblant Harald Klungtveit, redaktør for Filter Nyheter. Han var sterkt kritisk.
– For det første så sier det en del om denne typen reklame at selv journalister begynner å forveksle det med journalistikk, utdyper han overfor Medier24.
Klungtveit understreker at han uttaler seg om et tenkt scenario der en redaksjonell sak siterer innholdsmarkedsføring, og ikke kommenterer en konkret sak.
– Man skal selvfølgelig ikke totalforby redaksjoner å referere fra reklame, det kan det være veldig gode grunner til i for eksempel kritiske artikler, eller at en offentlig person har fremsatt noe via reklame som har stor interesse, men der det går fryktelig galt er hvis man håndterer utsagn fra reklametekster som om det var sitater gitt til et journalistisk medie.
Han begrunner synet sitt med at man ikke kan vite hvilke prosesser som ligger bak det kommersielle innholdet.
– Det kan dreie seg om intervjuobjekter som har fått betaling for å stille opp og alt det innebærer av problemer med innholdet, og de har selvfølgelig ikke samme sitatpraksis i reklame som vi journalister har.
– Hvis vi går den veien så undergraver vi journalistikken.
– Ser ikke noe stort problem
En annen som meldte seg på i debatten på Facebook var tidligere VG-journalist Tor-Hartvig Bondø, som nå jobber som kommunikasjonsdirektør i HR Prosjekt AS. Han mente det måtte være greit å sitere kommersielt innhold.
– Man bør jo generelt være varsom og tydelig på alle sitater man bruker fra folk man ikke har snakket med selv, hvis du skal sitere en uttalelse som ikke er gitt til deg som journalist, sier han til Medier24.
Bondø mener det ikke er grunn til å ha mindre tillit til et sitat bare fordi det er fremstilt i en kommersiell sammenheng.
– I norsk media blir jo ting sitert om man overhører noe, uten at man oppgir hvem som har sagt det, så skal det være høyverdig bare fordi det er en journalist som gjør det, men om du siterer et intervju med noen som har opplevd noe, så skal det ikke være greit fordi vedkommende har fått betalt for det. At det står på en betalt plass ser jeg ikke noe stort problem ved.
Det at det er greit så lenge man er tydelig på hvor man siterer fra, er Klungtveit imidlertid uenig i.
– Det spiller ingen rolle, fordi man har ingen kontroll på forutsetninger som ligger bak verken helheten i narrativet eller sitatene i de artiklene, sier han.