Tirsdag la MBL fram opplagstallene for første halvår i 2024.
Blant de som faller mest er både Dagbladet og Dagbladet Pluss, som faller henholdsvis 38 prosent og 7,6 prosent.
– Ikke uberørt av den totale situasjonen
Redaktør for Dagbladet Pluss, Bjørn Carlsen, skriver til Medier24 at tallene ikke kom som en overraskelse.
– Dagbladets papiravis har en periode hatt samarbeidsavtaler som er redusert noe i omfang, og dette slår inn på opplagstallene nå.
Han legger til at lesertallene for papir, som kom i forrige uke, er gode.
– Vi har faktisk en økning i antall papirlesere på lørdager. Vårt viktigste parameter for salg av papiravisa er direkte salg over disk, og her holder tallene seg bra.
Om Dagbladet Pluss, skriver Carlsen, at de jobber hardt for å holde den gode posisjonen de har i markedet.
– Men Dagbladet Pluss er, som resten av markedet, naturligvis ikke uberørt av den totale situasjonen i mediemarkedet med mindre totaltrafikk etter Corona og Ukraina, samt nedgang i trafikk fra tredjepart.
– Ikke overrasket
Ansvarlig redaktør i Steinkjer-Avisa, Monica Iren Solberg Susegg mener bildet er sammensatt om hvorfor de havnet i det nedre sjiktet første halvår i år.
Både netto totalt og digitalt kan avisa vise til en nedgang på ca. 19 prosent.
Hun peker på at det har vært mange doble abonnenter mellom Steinkjer-Avisa og Trønder-Avisa som nå har gått over til ett abonnement som følge av +Alt til Amedia.
I tillegg peker hun på at det har vært tøffe økonomiske tider for flere.
– Men vi leses veldig godt, og vi har vekst på lesing på tallene vi ser digitalt. Det er mange som har tilgang til avisa når vi har +Alt. Vi når ut med journalistikken, sier Susegg.
Kort forklart kan en abonnent få tilgang til både Trønder-Avisa og Steinkjer-Avisa gjennom +Alt, men bare bli registrert som én abonnent.
– Hovedtyngden har nok havnet hos Trønder-Avisa, sier redaktøren.
– Vi har en nedgang, og det er kjipt, men vi er ikke bekymret. Vi ser at det snur nå, fortsetter hun, og understreker at hun mener +Alt er et godt produkt.
iLevanger, som også er en del av Trønder-Avisas konsern TA Media, har et fall på 19 prosent.
– Gammeldags måte å måle aviser
Ansvarlig redaktør Sivert Rossing skriver til Medier24 at konsernet i fjor gikk inn i Amedias +Alt-samarbeid.
– På det tidspunktet hadde vi omtrent 1.900 brukere med digitalt abonnement på minst to av avisene våre. Mange av disse har nå valgt seg et +Alt abonnement. Det hadde vi planlagt for og det er forklaringen på at noen av titlene våre går tilbake, skriver Rossing, og legger til at de totale inntektene går opp, og at konsernet nå har 20.000 +Alt-abonnenter.
Han forklarer at selv om iLevanger fikk omtrent 500 færre abonnenter som følge av +Alt, økte brukerinntektene med 25 prosent, fordi +Alt-abonnenter gir inntekter som to ordinære abonnenter.
–Vi må ta oss godt nok betalt av brukerne vi har, og vi må rekruttere nye brukere som blir lojale. Bundling er den beste strategien for å oppnå begge deler. På sikt setter det oss i stand til å vinne kampen om alle
husstandene som ikke abonnerer på noen aviser, verken våre eller konkurrentene
sine.
Rossing legger til at opplagstall er en litt gammeldags måte å måle avisene.
– Det viktigste måltallet er hvor godt vi leses. Der ser
vi en sterk vekst både for store og små titler i TA Media.
– Brutale tall
Avisen Nidaros har hatt en tilbakegang
i opplag på 14 prosent.
Ansvarlig redaktør Lorns Bjerkan
sier til Medier24 at det er brutale tall i en tid hvor det har vært store forandringer
i Nidaros. Bjerkan tok over som redaktør tidligere i år, etter at Stig Jacobsen
dro til Avisa Nordland.
– Vi har kjent at det har
vært en periode hvor det har vært krevende utvikling abonnementsmessig, sier
Bjerkan, og legger til at han ikke har hatt så mye fokus på hva som har skjedd,
men hva de kan gjøre for å vokse.
– Og tallene ligger jo litt
etter, for vi har spist mye kake i det siste. Vi har hatt en positiv utvikling
siden påske, og det tapte er tatt igjen.
Innstilte papiravisen
En av avisene med stor endring er Solungavisa. De har mistet
50 prosent av netto opplaget, men har en digital økning på 250 prosent.
Ansvarlig redaktør i Solungavisa, Tom Haakenstad, forklarer
til Medier24 at endringen i opplaget har en naturlig forklaring.
– På slutten av fjoråret
innstilte vi papiravisen til Solungavisa. Så har vi en automatisert nettavis
med stoff fra Østlendingen for Solør, fordi noen av abonnentene fremdeles
ønsket seg stoff fra Solør, sier Haakenstad.
Han legger til at moderavisen
Østlendingen ønsker å satse på Solør, og derfor nå ansetter en lokal journalist
i Solør for å dekke området mer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no