Mandag fyller Bjørgulv Braanen 60 år, og sjefredaktøren fikk en uvanlig gave fra sitt eget mediehus:
Da han skulle ta morgenkaffen til TV 2 mandag morgen, kom det plutselig en reklamefilm for Klassekampen på skjermen.
En riktig så stemningsfull film med tittelen Akkurat no, til musikk fra Åge Aleksandersen og budskapet om at akkurat nå leser nesten 100.000 avisa. Filmen ble vist på TV 2 to ganger i dag tidlig, klokka 06.52 og 07.55.
Historien starter på Schibsted Trykk i Nydalen hvor Klassekampen går i trykken, og følger avisa landet rundt – til Gudvangen i Sogn, gjennom Ørje hvor Braanen selv har hytte, og vi får møte den lokale bibliotekaren og husbonden på NordreHalvorsrudgård, til aviskiosken på Grønland hvor Klassekampen-redaktøren hver morgen selv går innom og plukker opp dagens aviser.
Og filmen avrundes selvsagt med tilbud om å sende sms akkurat nå for å få tre ukers gratis prøveabonnement.
Vår ambisjon er å stoppe opp ved de øyeblikkene som betyr noe. Akkurat nå så leser nesten 100.000 nordmenn Klassekampen. Prøv oss tre uker gratis du også, og skap dine egne Klassekampen-øyeblikk! #akkuratno https://ks.klassekampen.no/abonnement/akkuratno/gratis?coupon=klk.2933
Bak filmen står hele mediehuset, med direktør Christian Samuelsen og markedssjef Fredrik Sand i spissen - mens Kari Anne Moe fikk oppdraget å regissere filmen.
Det enda mer fiffige er at om filmen var en overraskelse, så var det faktisk Braanens egen idé, forteller administrerende direktør Christian Samuelsen når Medier24 ringer:
- Han satt og rørte om denne ideen for to år siden, med Åge Aleksandersen og Akkurat no, men så har det ligget helt i ro siden den gang. Fram til vi tok tak i det for noen måneder siden.
Braanen visste altså ikke om filmen før han så den mandag morgen, men kollegene hadde alliert seg med hans samboer for å sikre at 60-åringen faktisk så på TV 2 i dag tidlig.
«Fikk en veldig god pris»
- Som stor mottaker av pressestøtte følges nok pengebruken deres med argusøyne: Hvor mye kostet dette eventyret, da?
- Vi tok tidlig kontakt med TV 2 for å høre om dette var mulig, og vi fikk en veldig, veldig god pris... Jeg er faktisk litt usikker på om jeg kan gå ut med den. Men den var god!, forsikrer Samuelsen.
Han legger til at alle som er med i filmen er ansatte i avisa eller venner og kjente av Braanen.
- Hvilken effekt har dette hatt, da? Det er jo ikke hver dag dere kjører reklamefilm på TV.
- Det har vi faktisk ikke rukket å telle opp ennå. Vi har vært mest opptatt av å telle likes og delinger på Facebook akkurat nå, sier Samuelsen muntert.
Men at Klassekampen også neste år kan bli opplagsvinner, er ikke usannssynlig, antyder Samuelsen:
- Opplagsutviklingen er fortsatt meget positiv!
Gratulerer med dagen Bjørgulv Braanen! Du har noen utrolige kollegaer - i all hemmelighet ga de oss oppdraget: lag...