Men først: Journalisten som skriver denne saken kan ingenting om bilsport, og må derfor spørre litt dumt - hva betyr egentlig navnet?
Det vil noen av leserne kanskje vite, og Simen Næss Hagen forklarer det enkelt:
- Parc fermé betyr noe sånt som «lukket parkering». Det er en teknisk kontroll etter løpet, og er et begrep som brukes i alle typer bilsport. Dermed kunne jeg bruke det til en nettavis som skriver om både Rally, Rallycross og Formel 1.
Dermed er navnet forklart, for nettstedet som ble lansert 3. januar. Bak står altså 26-åringen Næss Hagen, utdannet journalist og med erfaring fra Glåmdalen, VG, Lierposten, Drammens Tidende og Drammen Live24, de siste åra mest som frilanser.
Frilansingen har gjerne handlet om bil og motorsport. I flere år har han hatt ideen om å prøve å gjøre noe mer ut av det.
- Men da måtte jeg gjøre det ordentlig, sier han.
- Tidligere har jeg satt i gang med noe og så har det levd i noen uker. Slik skulle det ikke bli denne gang, legger Næss Hagen til.
Så i juleferien for snart et halvår siden tok han fatt:
Simen satte seg ned med laptopen, valgte Squarespace som publiseringsplattform, satte opp et design og kodet sidene slik at de passet for ham.
Det gikk ikke mange dagene, men tok stort sett også den uka:
- Det er mulig samboeren min ikke fikk se så mye til meg i romjula..., erkjenner han muntert i dag.
Skal lage journalistikk
Hva var og er ambisjonen med Parc Fermé? Blant annet å samle alle saker han allerede lagde om motorsport, på ett sted:
- For eksempel kan en sak jeg leverer til en lokalavis, kan være interessant for mange andre lesere. Nå har jeg et sted for alle disse sakene, sier Simen Næss Hagen.
Samtidig produserer han selvsagt mye annet innhold, som nå kun publiseres på parcferme.no. Til felles for alt dette innholdet er en ting: Det skal være journalistikk, et redigert nettsted med seriøst innhold.
- Det fins andre nettsteder som skriver om motorsport, men det er ikke alltid «journalistikk», det er mye klipp, lim og pressemeldinger. Og så skriver de gjerne om bare ett felt og én gren, min ambisjon er å dekke alle typer bilsport.
Hva er en typisk sak?
Øverst på nettsiden søndag kveld, når dette skrives, ligger for eksempel følgende saker:
De journalistiske ambisjonene ligger på minst én sak om dagen, gjerne tre-fire, hvis det blir tid.
Og selv om Simen skal drive med journalistikk, har han en viktig ambisjon på kort sikt: Alt må ikke være dønn seriøst.
- I starten var det nok litt morsommere, og det er lettere å engasjere. Det er viktig at alt ikke blir helt tørt!
Holder koken - jakter inntekter
Allerede de første dagene traff Simen saker som fikk flere tusen lesere. Januar bød på 2000 unike brukere i snitt per dag. Våren har han brukt til å gradvis øke trykket, og han ser at det trafikken kryper oppover.
- Nå skal jeg ha tålmodighet til å fortsette, stå løpet helt ut, sier han.
Allerede har han vært to turer i Tyskland for å dekke stevner, på jobb for egen nettavis og som frilanser for andre medier. Å være til stede der det skjer er viktig. Ikke minst for å bli synlig for stadig nye lesere.
Hvordan går det med mediegründerne?
Medier24 har jevnlig skrevet mye om nye medier og andre gründere, men ikke alltid like systematisk. Og gjerne preget av de korte nyhetssakene.
Gjennom året vil vi prøve å gå opp sporene for hvordan det går med de nye bedriftene - eller nye initativ fra etablerte selskaper.
Det kan blant annet si å gå tilbake til en etablering vi skrev om for to år siden - og spørre hvordan det går nå. Men en helt ny etablering kan også være en god sak.
- Jeg ser at nettsider som skriver om en liten del av bilsport, gjerne har 10.000 likes på Facebook. Det bør være et viktig mål, å komme til 10-15.000 følgere der, sier Simen Næss Hagen.
Når merkevaren setter seg, og målgruppa vokser, kommer kanskje også inntektene.
Enn så lenge er det åpne annonsenettverk som råder det meste av annonseplassen, men allerede etter noen uker kom den første ordentlige annonsøren på plass: Viasat har både profilert TV-guide og reklame for motorsportkanalene i sine pakker.
Det ga en liten inntekt allerede fra starten av. Men Simen er klar på hva han ikke kan best:
- Jeg er ingen typisk selger! Så på litt sikt må jeg få med meg flere på laget her, sier han.
26-åringen Simen Næss Hagen er også tydelig på at målet er å drive siden videre selv. Noe salg eller samarbeid står ikke høyt oppe på agendaen:
- Jeg har tillit i miljøet fordi jeg skriver mye om motorsport, og det er den tilliten Parc Fermé skal leve av. Derfor vil jeg være uavhengig, ikke del av noe større. Samtidig er jeg selvsagt åpen for samarbeid med andre, dersom det skulle bli aktuelt en gang.
Skal du starte nettavis? Dette er Simens 3 beste råd:
Du må ha en genuininteresse for det du skal skrive om. Det bør helst være noe i hverdagen din, som du allerede bruker tid på å holde deg oppdatert i.
Vær tålmodig! Det tar tid å bygge en følgerskare og få faste lesere. For eksempel får du gjerne en boost helt i starten, så går det litt ned - og bygger seg sakte opp igjen.
Du må ha noe å leve av. Timebetalingen for å starte nettavis er ofte dårlig, så noen ganger må du frilanse ved siden av.