VG Lab, bestående av (fra venstre) Karina Sem Glømmi, Kristoffer Alfheim, Ruben Hagen, Jørgen Elton Nilsen og Petter Høgmo Kaspersen

«Bilguiden» startet som et eksperiment fra VGs egen «start up»-maskin VG Lab: – Nå skyter den virkelig fart

Nå har «Bilguiden» blitt en tjeneste som brukes av titusener av nybilkjøpere hver uke.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VG Bilguiden er en kjøpeguide som skal hjelpe nybilkjøpere å ta bedre valg, og allerede gjør brukerne 150 000 nybil-søk i måneden, står det i en pressemelding.

– Tjenesten er på mange måter bygget opp litt under radaren for folk, men nå skyter den virkelig fart. Fra vi kom på idéen tok det en drøy måned til første testversjon var lansert i februar, og siden har vi bygget på én og én funksjon. Selv om vi fortsatt anser den som et eksperiment, begynner plattformen å bli veldig innholdsrik for brukerne, sier leder i VG Lab, Jørgen Elton Nilsen i pressemeldingen. 

VG Lab er en underavdeling i VG som ble startet for et snaut år siden. De har nå vært fullt operative i rundt sju måneder – og har en rekke prosjekter på gang. 

– VG Lab er som en liten samling av små «start-ups» i VG. Som enhet står de fritt fra VG, og skal eksperimentere og utvikle nye, uavhengige tjenester som skal finansiere journalistikken, sier kommersiell direktør i VG, Christian Haneborg, i pressemeldingen.

 

– En redaksjonell tjeneste om bil

Bilguiden inneholder alle bilene som til enhver tid er i aktivt salg som nybil i Norge og biler som lanseres i fremtiden, samt all informasjon om disse, ifølge VG selv.

Dette kobler redaksjonen mot tester, videoer, sikkerhetstester, guider og annet innhold som kan svare på spørsmål en potensiell bilkjøper måtte ha.

VG Lab, bestående av (fra venstre) Karina Sem Glømmi, Kristoffer Alfheim, Ruben Hagen, Jørgen Elton Nilsen og Petter Høgmo Kaspersen

– Fra starten av har vi hatt et beinhardt fokus på at tjenesten skal vokse organisk for den riktige målgruppen, gjennom at den rett og slett er nyttig for nybilkjøperne. Vi har en stadig voksende liste over ting vi vil få gjort, men det er gøy at vi allerede nå ser en korrelasjon mellom hvilke biler som besøkes i Bilguiden, og hvilke biler som selges i tiden etterpå, forteller Nilsen i pressemeldingen. 

Over halvparten av brukerne kommer til tjenesten via organisk søk. En god andel finner tjenesten via biltestene til VG, samtidig som en betydelig mengde brukere nå oppsøker Bilguiden direkte, ifølge Nilsen.

 

– Roboter og bookingplattformer

Som en del av arbeidet med Bilguiden, har VG også utviklet en egen «robotskribent», som jobber med å omtale spesifikasjonene til en bil. Selv om det er tidlig, produserer roboten tekster som skal hjelpe brukerne til å velge riktig bil.

– Vi vil hjelpe brukerne med å finne sin neste nybil i ro og fred hjemme, før de så selv velger hvordan de enklest mulig vil oppsøke den lokale forhandleren for å eventuelt kjøpe den. Nå ønsker vi å integrere tjenesten mot alle bilforhandlere og merker i landet, slik at brukerne lettere kan kjøpe sin neste nybil. Flere merker og forhandlerkjeder er allerede med, og vi håper å få med enda flere snart, avslutter Nilsen pressemeldingen. 

Powered by Labrador CMS