Den siste tiden har bilprodusenten Volvo lansert en stor, internasjonal kampanje, der det blir påstått at New York Times på kommentarplass i 1986 hevdet at påbud om bilbelte var i mot menneskerettighetene.
– Det er veldig gøy at det får umiddelbare konsekvenser. Vi har alltid som mål at fakta skal legges frem riktig også i reklamekampanjer, sier Faktisk.nos redaksjonssjef Silje S. Skiphamn til Medier24.
Samtidig høster den veletablerte bilprodusenten med svenske røtter ros his Skiphamn.
– Jeg må gi honnør til Volvo for at de tok beslutningen om å endre kampanjen så fort som de gjorde, sier hun.
– Hvor lang tid tok det?
– Fra de fikk beskjed om at det var en feil i annonsen, tok det bare én og en halv time til det varslet at de ville rette det, svarer Skiphamn.
– Viktig sak for New York Times
Faktasjekken kom i stand etter at New York Times på forespørsel fra Faktisk, lette i sine arkiver etter kommentarer som kunne støtte Volvos påstand. I letingen fant de et leserinnlegg fra en aktivist, og et intervju med aktivisten.
Derimot fant de ingen kommentarartikler om temaet. Slik ble påstanden avkreftet.
Dermed forteller Skiphamn at Faktisk i dette tilfellet, kunne løse saken sin på kort tid.
– Denne saken har ikke tatt så lang tid å lage. Det skyldes at vi fikk svar raskt fra både New York Times og Volvo, slik at dette ble en kjapp og grei faktasjekk, sier hun.
Den korte behandlingstiden fra begge partene, var ikke nødvendigvis forventet fra Faktisk.nos side.
– Vanligvis tar det litt tid å få svar. Jeg ble overrasket over at det gikk så kjapt. Henvendelser som kommer på e-post, har ofte en tendens til å havne i det store intet, sier Skiphamn og legger til:
– Det virket som om dette var en viktig sak for New York Times, ettersom vi først kontaktet arkivet, men fikk svar fra visepresidenten i kommunikasjonsavdelingen deres.
Oppfordrer til kildekritikk
– Hvordan bør folk forholde seg til påstander i reklame?
–Vi oppfordrer alltid folk til å være kildekritiske uansett om det er reklame, noe man leser på sosiale medier, eller for så vidt også redaksjonelt stoff, sier hun.
Og understreker:
– Man må absolutt ikke være mindre kritisk til reklame enn til andre påstander, sier Skiphamn.
Samtidig tror hun nordmenn har tillit til etablerte merkevarer.
– Jeg tror at Volvo antakelig har høy tillit hos folk. De var i sin tid et svensk og skandinavisk selskap, så folk stoler nok på dem, sier hun til slutt.