Kommunikasjonssjef i NENT Group Nicholas Smith (innfelt) sier det blir godt for medieselskapet å komme hjem til Sverige.Jan Magnus Weiberg-Aurdal/NENT Group
Nent kan ikke si noe om fortsatt betting-reklame når de flytter «hjem»: – Forholder oss til gjeldende lover
Nent Group bekrefter imidlertid at det blir andre kommersielle retningslinjer når de flytter tilbake til Sverige.
I den første versjonen av denne saken var vinklingen at Nent vil fortsette med betting-reklame når de flytter til Sverige. Dette er nå justert til at Nent ikke kan bekrefte eller avkrefte dette.
Nent eier TV3- og Viasat-kanalene, og flyttingen vil også gjelde for strømmetjenester som Viaplay og Viafree.
Nent er opprinnelige svenske, og har et fokus på det nordiske markedet.
Kommunikasjonssjef i Nent Group, Nicholas Smith, bekrefter at det blir godt å «komme hjem».
– Vi har et nordisk DNA, og da er det også naturlig at strømmetjenestene og TV-lisensene våre er basert i et nordisk land, sier Smith til Medier24.
Forskjell i antall kommersielle minutter
Nent har helt siden starten sendt kanaler som TV 3 og Viasat 4 fra Storbritannia, og kanalene har dermed fulgt britisk lovgivning.
Med flyttingen vil Nent-gruppens sendinger bli underlagt svensk regulering. Fra før ligger selskapets hovedkontor i Sverige.
Gruppen vil da måtte forholde seg til det svenske regelverket for reklame. Ifølge Smith er mye likt fra det de forholdt seg til i Storbritannia.
– Regelverket er satt på EU-nivå, og det er derfor mange likheter mellom Storbritannias og Sveriges tilnærming til annonseregulering, sier han og fortsetter:
– Imidlertid er det noen små forskjeller, som for eksempel antall kommersielle minutter tillatt per sending per time.
Forholder seg til landene de har tilstedeværelse
Både TV 3 og Viasat-kanalene har i mange år kunnet sende betting-reklame til norske tv-skjermer, selv om det ikke er tillatt i Norge.
Dette fordi selskapet har forholdt seg til de britiske reglene.
Men fra 2021 vil Nent ikke lenger kunne benytte reguleringene fra de britiske myndighetene.
– Hvordan påvirker flyttingen hva dere kan og ikke kan gjøre med betting-reklame?
– Vi forholder oss alltid til gjeldende lover og reguleringer i landene hvor vi har en tilstedeværelse, svarer Smith.
Han er klar på at Nent allerede har et godt samarbeid med hjemlandet.
– NENT Group har allerede et godt samarbeid med svenske myndigheter og vi vil nå ha et langsiktig og stabilt reguleringsgrunnlag for å ta Viaplay ut til et stadig større marked også utenfor de nordiske landene.