Oslo (NTB-Steinar Bjerkmann): Han jobber på spreng for å rigge TVNorge- og Eurosport-kanalene til neste års eliteserie i fotball. Antall kamper på åpne kanaler skal dobles, men det betyr reklame (12 minutter i timen).
– Det kommer ikke reklame for utenlandske spillselskaper på våre norske fotballkamper. Det blir helt fritt for det. Det blir ikke slike reklamefilmer verken i kampene eller i forbindelse med redaksjonelle sendinger, sier Aalbu til NTB.
Flere av hans kanaler sender reklamefilmer fra utenlandske bookmakere, siden sendingene avvikles i utlandet. I Norge har Norsk Tipping og Norsk Rikstoto spillmonopol.
Discovery-kanalene sender ikke reklame for utenlandske spillselskaper når Norge spiller landskamper, men de utenlandske bettingselskapene dukker opp når andre lands VM-kvalifiseringskamper sendes.
Får kritikk
Jevnlig får han kritikk for at de dyre rettighetsoppkjøpene hans finansieres av utenlandske bookmakere.
– Nei, jeg synes ikke det er en vanskelig problemstilling. Vi driver kommersielt og forholder oss til det vi har lov til å gjøre, påpeker sportsdirektøren i Discovery Norge.
– Men du ser at det er omstridt?
– Jeg ser at det er omstridt, men hadde vi gjort noe galt, hadde vi vært buret inne hele gjengen, sier den tidligere fotballspilleren.
Han har selv hatt flere sentrale jobber i norsk idrett, som i årevis er blitt finansiert av statlige spillemidler gjennom tippeoverskuddet.
– Blir det mer reklame enn tidligere?
– Det blir ikke noe mer reklame enn tidligere. Det er et lovverk som styrer dette i Norge, og det forholder vi oss til. Det blir akkurat samme dose som på TV 2, tolv minutter i timen.