Glenn Stangeland, nå redaktør og medeier for Petro.no.

Glenn Stangeland og John Økland slutter i Sysla Offshore for å blåse liv i Petro.no. Helge Keilen blir også med på eiersiden

Dermed går Keilen i konkurranse mot nettavisen han selv startet for 18 år siden. - Vi har tro på nisjejournalistikken, sier Glenn Stangeland, erfaren oljejournalist og fersk Petro-redaktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Glenn Stangeland og John Økland slutter i Sysla Offshore, for å konkurrere mot sin tidligere arbeidsgiver:

Sammen har de kjøpt nisjenettstedet Petro.no fra Petromedia AS, og starter nå et nytt selskap for å satse for fullt på nettavisen.

- Vi har tro på nisjejournalistikken. Både kildene og leserne blir smartere og mer kravstore på sine områder. Det krever innsikt og kompetanse på det man skriver om, sier Stangeland

- Og vi ønsker å bygge opp et solid, uavhengig bransjenettsted, som vi synes oljebransjen fortjener. Vi ser at mange andre bransjer har solide aktører innen nisjejournalistikken, men synes olja mangler et stort og sterkt fagmedie.

 

 

John Økland, journalist og daglig leder for Petro.no.

Dermed går begge to i konkurranse mot tidligere arbeidsgiver Sysla / Offshore.no, samt nisjenettsteder som enerWE. Oljebransjen dekkes naturlig nok også av større medier som Stavanger Aftenblad, Teknisk Ukeblad, E24 og ikke minst Dagens Næringsliv, 

- Du sier det mangler - nå kommer du jo nettopp fra et stort nisjenettsted for oljebransjen?

- Ja, de har en solid nummer én-posisjon. Men det er plass til flere. For å sammenligne det med en annen nisje: Jeg er interessert i travsport, og det er sikkert 20 journalister i Norge som jobber utelukkende med trav. Og kanskje ti som jobber med olje. Jeg mener det er potensiale for mye mer i denne bransjen, sier Stangeland.

- Selv en nisje i nisjen vil være stor. Det er så enormt mange som jobber med olje, sier han.

 

Helge Keilen med på laget

Fra henholdsvis Bergen og Stavanger har John Økland og Glenn Stangeland lang erfaring med oljebransjen. De tre siste årene for Sysla Offshore, som Offshore.no ble til etter at Schibsted kjøpte det i 2013. De to journalistene jobbet for Offshore.no også før oppkjøpet.

Og nå blir på mange måter ringen sluttet for flere, for med på laget bak Petro.no er også en annen kjent aktør i bransjepressen: Helge Keilen - som startet Offshore.no i 1999, før han solgte det til Schibsted i 2013.

Dermed skal Keilen nå konkurrere mot et nettsted han selv startet for 18 år siden.

- Jeg synes det er veldig spennende å være tilbake i manesjen på denne måten. John og Glenn har startet opp dette nå, og har invitert oss inn på eiersiden, sier Keilen.

Keilen solgte i sin tid kun nettstedet - han har siden drevet videre Offshore Media Group primært innen konferansemarkedet, med flere store eventer for oljebransjen.

De første årene gjennom et samarbeid med Sysla Offshore og Schibsted, men nå bytter OMG altså samarbeidspartner.

- Vi er forlengst ute av bindingstiden og avtalen vi hadde med Schibsted, og de er informert om at vi har valgt en annen løsning, kommenterer Keilen.

- Hvordan blir det å konkurrere mot din egen, gamle «baby»?

- Nå er jo merkenavnet Offshore.no blitt litt «borte» i Sysla. Og så vil de legge på en betalingsmur. Jeg er usikker på hvor god løsning det er, sier han.

Oljebransjen har som kjent møtt tøffe tider de seneste åra, med fallende oljepris og store nedbemanninger både i oljeselskapene og leverandørindustrien.

På litt lengre sikt trues hele eksistensen av bransjen fra ny teknologi, elektrisitet og kanskje hydrogen.

Men Keilen er fortsatt optimist:

- Ja, jeg har klokkertro. 2017 blir tøft, men jeg har tro på at vi er på bunnen nå, sier han.

 

Petro.no holder på å bli ny.

Tror på annonser og nye inntekter

Brukerbetaling er foreløpig ikke på agendaen i nye Petro.no. Glenn Stangeland & co har fortsatt tro på annonsefinansierte nettsteder:

- Annonser er og har alltid vært den viktigste inntektskilden. Tanken vår er å være veldig fleksibel mot det som til en hver tid vil være interessante markeder. Når vi for eksempel ser at nisjenettsteder kan lykkes i stillingsmarkedet, så kommer vi nok til gjøre noe her, sier redaktøren.

Han og kompanjongen John Økland holder nå på å etablere et nytt selskap, og vil foruten eksterne investorer som Helge Keilen også ha med noe failie på eiersiden.

Stangeland og Økland begynte for fullt i jobben onsdag. De opplyser at det har vært kjent for tidligere arbeidsgiver i noen måneder at de var på vei til å gå i konkurranse mot nettopp Sysla Offshore. 

 

- Vi ønsker konkurranse velkommen

Sturle W. Rasmussen, direktør for både BetaVest og Schibsteds minste lokalaviser.

Sturle W. Rasmussen er daglig leder for Betavest AS, et datterselskap av Schibsted Norge som driver blant annet Sysla og søsternettstedet Sysla Offshore.

Rasmussen sier til Medier24 at han ønsker sine tidligere kolleger lykke til:

- Det er bare kjekt at folk vil satse, og det er en del av gamet at folk slutter. Vi mister to flinke journalister, men de er allerede i ferd med å bli erstattet av andre flinke folk, sier Rasmussen.

Forrige uke meldte Medier24 for øvrig at Chris Ronald Hermansen sluttet i TV 2 for å begynne i nettopp Sysla.

Og Rasmussen er ikke skremt av at lillebror Petro.no, som lå litt brakk etter en konkurs i driftsselskapet i fjor, nå får ny giv.

- Det er ikke slik at mediemarkedet er et nullsumspill, og nettstedene kommer til å betjene forskjellig behov. Jeg er ikke bekymret for Sysla Offshore sin posisjon.

- Og faren for oss er ikke konkurrenter, men at vi ikke klarer å lage moderne og relevant innhold, sier Rasmussen.

Verken Petro.no eller Sysla Offshore (Offshore.no) ligger på TNSlistene, men en uoffisiell sammenligning på tjenesten Similarweb.com antyder at storebror har rundt 15 ganger så mye trafikk. Ifølge Rasmussen får Offshore-nisjen ikke forsidetrafikk fra trafikkmotorene Aftenbladet.no og BT.no. 

Petro.no har også hatt en betydelig dupp i trafikken i fjor høst. Grafen viser for ordens skyld en bunn for Offshore.no i oktober, noe som trolig skyldes teknisk feil. 

 

  • For ordens skyld kan nevnes at Medier24 som kjent har enerWE-gründer Chul Christian Aamodt på eiersiden, gjennom Screensailor AS sin aksjepost på 10 prosent. Teknisk Ukeblad eier også 10 prosent av Medier24 AS. 

 

Powered by Labrador CMS