I 2014 begynte Namdalsavisa å ta betalt for artiklene sine på nett. Det første året hadde de omtrent halvparten av sakene forbeholdt abonnenter, og resten åpne.
I 2015 strammet de til, og la omlag 85 prosent bak pluss.
– Etter år så vi at det hovedsaklig var abonnenter som brukte nettsida vår. Da valgte vi å fjerne pluss-merkingen, sier Kim Riseth, ansvarlig redaktør i Namdalsavisa.
Og slik har det nå altså vært i to år.
– Vår strategi er å lukke saker som de vi forventer skal være abonnenter kan være interessert i, og så åpner vi saker som kan være relevant for de vi ikke forventer skal være abonnenter kan være interessert i, sier Riseth.
– Liten verdi
Det betyr at en typisk åpen sak hos Namdalsavisa er en sak med viralt potensial. En sak som selv de som ikke har tilknytning til Namsos og Namdalen kan være interessert i.
– Dersom du er abonnement og leser den åpne saken, ser du ikke noe forskjell. Er du ikke abonnent, så får du lese den, sier han.
Dersom en ikke-abonnement kommer over en sak som er forbeholdt abonnenter, vil leseren møte en plakat som forklarer at en må ha abonnement for å lese den.
– Og det er jo akkurat det vi ønsker. Om leseren ikke har betalingsvilje, har den liten verdi for oss, sier han.
Redaktøren forteller at de forventet en del støy rundt fjerningen av pluss-merket. Men den har uteblitt, sier han.
– Vi selger fortsatt bra med abonnementer fra forsida, og samtidig har vi en reinere forside uten støy fra plusstegn, sier han.
Flere betalende abonnenter
Antallet betalene abonnementer har det siste året steget med omlag 1.000 brukere. Nå har avisa 9.500 betalene abonnenter. Av de er 3.000 reine digitale abonnementer.
Den åpne trafikken har imidlertid gått ned.
– Men det gjorde den allerede i det vi begynte å lukke saker. I det vi gikk over til å legge ennå mer innhold bak pluss, har vi økt antall sidevisninger fordi vi nå har mer innhold, sier han.
I neste fase vurderer Namndalsavisa å lage forskjellige forsider for abonnenter og ikke-abonnenter.
– Da kan vi styre de som er abonnenter til en forside som er personalisert. Og så kan vi styre dem som er flybys eller ikke innlogga til en rein salgsforside, der vi har innhold som er tilpassa dem som kanskje ikke kommer til å forholde seg til oss som abonnenter, sier han.