
Nettavisen Shifter innfører betalingsmur: – Dette stiller større krav til oss
Nettavisen lanserer abonnementstjeneste etter å ha vært gratis i tre år.
Shifter innfører abonnementstjeneste fra 1. november, og vil fra da av ha det meste av sitt innhold bak betalingsmur.
Nettavisen om norsk innovasjon og nye teknologibedrifter - som ble startet opp i 2016 - har frem til nå vært gratis og tilgjengelig for alle.
Daglig leder og journalist, Lucas H. Weldeghebriel, innrømmer at det er et stort skritt å ta.
– Det er skummelt å gå fra å være gratis til å koste penger. Det er en overgang til noe nytt, og det er noe mange andre aviser har følt på også. Men dette stiller desto større krav til oss om å produsere godt innhold. Vi føler vi er klare for det, sier han til Medier24.
– Man kommer til et punkt hvor man - hvis det skal skapes en bærekraftig nettavis som også kan leve i fremtiden - har behov for mer inntekter enn det man har i dag. Abonnement er en måte å skape den type inntekt på. Det er så enkelt som det, fortsetter Weldeghebriel.

Planene om å innføre betalingsmur har vært der siden i vår, da Shifter Pro ble lansert. Tjenesten var gratis, men man måtte registrere seg som bruker for å få lest enkelte saker.
– Til nå har i overkant av 4000 mennesker registrert seg med Shifter Pro, og det er vi veldig fornøyde med. Dette gjorde vi både for å teste interessen, men også for å se hvilken type innhold folk er villige til å registrere seg for å lese, forteller Weldeghebriel.
Shifter vil ha både enkeltabonnement og bedriftsabonnement, og målet er klart:
– Vi håper på et moderat antall abonnenter i løpet av første halvår for å lære mer om hva slags innhold våre lesere setter pris på. Så vil tråkke på gassen og øke det kraftig etterhvert, sier Weldeghebriel.