Illustrasjonsbilde av papiraviser.

Studie om betalingsmur:

Dansk medieforsker om redaktørrollen: – Det er 12-dimensjonal sjakk

Redaktører står i en spagat mellom åpent innhold og betalingsmur, sier medieforsker til MediaWatch.

Publisert

Majoriteten av nyhetsstoff digitalt er åpent tilgjengelig for danske brukere, viser studien «Danskenes tilgang til digitalt nyhets- og aktualitetsinnhold»

MediaWatch har fått en av fire forskere bak studien til å gå dypere inn i funnene fra studien.

Studien viser at nasjonale medier i i Danmark i gjennomsnitt har 43 prosent av innholdet sitt - ekskludert telegramstoff - bak betalingsmur, mens regionale og lokale medier har 53 prosent.

Danskenes tilgang til digitalt nyhets- og aktualitets­innhold

En ny studie fra Roskilde Universitet, DMJX og Aarhus Universitet, bestilt av Kulturministeriet - gir innsikt i hvordan danske medier balanserer mellom åpen tilgang og betalingsmur.

Fire forskere står bak studien, deriblant Aske Kammer fra Roskilde Universitet.

Aske Kammer fra Roskilde Universitet forklarer til MediaWatch at redaktører må håndtere komplekse kommersielle hensyn i sitt daglige arbeid.

Han påpeker overfor avisen at det krever en kontinuerlig balansegang mellom åpent innhold og innhold bak betalingsmur - å lokke nye abonnenter inn og samtidig bevare verdien for eksisterende kunder.

Han trekker frem at det eksempelvis kan innebære å åpne opp flere saker for å kompensere - hvis man opplever lav trafikk den dagen.

– Det er 12-dimensjonal sjakk med overordnede strategiske hensyn og samtidig hverdagslige hensyn - hvordan vi får kunder til butikken, sier Kammer om redaktørenes rolle i å sikre forsidemiksen.

Hovedfunn fra studien:

  • Majoriteten av nyhetsinnhold er tilgjengelig gratis: På tvers av de 19 danske nyhetsmediene som ble analysert, er kun 28 prosent av de redaksjonelle artiklene bak betalingsmur. Fokuserer man kun på betalingsmedier, stiger andelen til 33 prosent. Dette viser ifølge studien at de fleste digitale nyhetsmedier mener de ikke kan kreve betaling for nyhetsinnhold som er tilgjengelig andre steder .
  • Politisk journalistikk er mest åpent tilgjengelig: Kun 20 prosent av det politiske innholdet er bak betalingsmur, og dette stiger til 25 prosent når man kun ser på betalingsmedier. Det ble uttrykt i intervjuer at mediebrukernes betalingsvillighet for politisk innhold er så lav at det sjelden er meningsfullt å kreve betaling for dette.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS