- Det er som LinkedIn for boligmarkedet. Det er det vi pleier å si når vi skal forklare det, forteller Karsten Refsdal, daglig leder i Livvin AS.
Selskapet eies av BetaVest, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidendes felles utviklingsselskap på Vestlandet.
Refsdal har selv bakgrunn blant annet som produktsjef og strategisk rådgiver i Bergens Tidende, men fra juni fikk han lov til å flytte ut av avishuset, sette et utviklerteam og teste ut en ny idé.
Som kan snu opp ned på hvordan vi forholder oss til boligmarkedet.
Tanken er at du som boligeier kan signalisere at du har en bolig som du vurderer å selge - eller som du vet at du skal selge om to år. Og på samme måte: At du som boligkjøper kan se at drømmebolige kanskje kommer for salg om et halvt år.
Mistet drømmeprisen
Refsdal forteller slik hvordan ideen ble til - en slik helt reell situasjon i dagens boligmarked:
- Jeg hadde en situasjon der jeg så på FINN at naboleiligheten var solgt for 4 millioner kroner. Den er hakket mindre enn min, og med dårligere utsikt - og jeg trodde at min leilighet var verdt bare 3-3,3 millioner.
- Men da jeg prøvde å selge min, fikk jeg ikke i nærheten av de budene naboen fikk. Da slo det meg: Hvis han som kjøpte naboleiligheten visste at han kunne fått en bedre leilighet for samme pris, så kunne både jeg og ha gjort en god deal, forklarer Refsdal.
Sammen med kolleger i BT og Aftenbladet; Sturle Rasmussen og Baard Skar Viken, ble ideen så født. Om å lage en tjeneste for å markedsføre boliger før de legges ut for salg.
Refsdal beskriver dagens boligmarkedet som «binært» - altså enten 0 eller 1, og ingenting midt i mellom.
- Enten er du inne, eller så er du ute. Du kan ikke som boligkjøper signalisere til markedet at du vurderer å selge - eller at du er interessert å selge hvis prisen er rett. Og du som kjøper kan ikke vite hva som kanskje kommer om et halvt år.
Spisset og enkel tjeneste
Derfor begynte han og et lite geriljateam av utviklere å lage Livvin for et halvt års tid siden. Tjenesten er i dag i betaversjon, men i stor grad klar til bruk - og allerede med drøyt 150 boliger registrert.
Noen gjennom rekrutterte fokusgrupper og betatester, andre har oppdager Livvin gjennom jungeltelegrafen, blogger og en forsiktig annonsering på Facebook.
Målet med utviklingen og betatestingen er klar: Lage noe som er så spisset og enkelt som mulig.
- Det skal være ekstremt enkelt, uforpliktende - og gratis. Du kan registrere boligen din fra mobilen på under ett minutt, sier Karsten Refsdal.
- Nå er vi i beta, jobber videre med funksjonalitet, spisser produktet og ikke minst budskapet. Det er litt vanskelig å kommunisere hva dette er - vi jakter på den ene setningen som forklarer det best, og driver mye A/B-testing på det, fortsetter han.
Boligmarkedet er «neste ut» for disrupsjon
Refsdal beskriver boligmarkedet som en arena der det har stått relativt stille de seneste åra.
Ja - kanskje siden forrige disrupsjon, da FINN samlet alle annonsene hos seg selv.
Men om annonsene stort sett er på nett i dag, så er en salgsprosess gjerne knyttet opp til analoge og kostbare prosesser med både takstmann og megler.
Og slik teknologien har utfordret verdikjedene i de fleste bransjer med Spotify, AirBnB og Uber, står snart boligmarkedet for tur, mener Karsten Refsdal.
På både prising, markedsføring og den juridiske prosessen.
- For eksempel tror vi at prisalgoritmer vil kunne levere troverdige estimat på de fleste boliger i Norge, med stadig bedre tilgang på prishistorikk og offentlige data. Da vil boligeiere få tilgang til «sanntidsprising» på en helt annen måte enn dagens takstmenn kan gjøre, mener Refsdal.
Marked: Hele verden
Da er tanken at Livvin ikke skal stå på sidelinja, men kjøre toget.
Og ikke bare i Norge.
- Plattformen vi har bygget kan skalere fra dag én. Den fungerer alle steder det er Google Maps. Der er potensialet vårt, mener Refsdal.
I dag er det mest Bergen og Oslo. Og to boliger i Sverige. Om ett år er det kanskje mange tusen.
Men hva med forretningsmodellen? Hvor ligger inntektene?
- Der har vi flere muligheter, og det vil vi se på etterhvert. Men som alle slike tjenester handler det om å bygge volum - det er essensielt. Derfor vil nok kjerneproduktet alltid være gratis, akkurat som du ikke betaler på LinkedIn. Og så får vi bygge evt forretningsmodeller og tilleggstjenester oppå det, sier Refsdal.
Viktig å være for seg selv
Så spør kanskje leseren seg: Hvorfor lages ikke dette i et lite hjørne hos Finn.no? Og nettopp det er et hovedpoeng at det ikke skal utvikles som en del av noe etablert.
- Jeg tror det er essensielt - at vi får spillerom til å gå vår egen vei, og ikke blir dratt i noen retning av andre interesser. Vi har fått 100 prosent frihet og er skilt ut i et eget aksjeselskap, svarer Karsten Refsdal.
Nøyaktig når Livvin går fra beta til full lansering, vet han ikke. Refsdal peker på Gmail, som formelt var i betafase i 10 år. Så lenge varer neppe Livvins betafase, men litt av poenget med å være i beta er at brukerne også er i modus for tilbakemeldinger, kritikk og feilretting.
Men selv om det er en fordel å starte i frihet: Den dagen Livvin bestemmer seg for å lansere, kan de gjennom både skandinaviske mediehus og rubrikkgiganter verden rundt, trykke på noen ganske store knapper for markedsføring.
- Det er klart - det er noen slike urettferdige fordeler vi har, som er veldig verdifullt. Samtidig er det viktig for meg å si at folkene er kanskje de mest verdifulle. Jeg synes det er utrolig kult at Schibsted satser på slike prosjekter, sier Refsdal.
- Men når dette en dag vokser, ser du for deg at det vil bli tettere integrert i et samspill med Finn og andre produkter?
- Det kan hende, men det blir foreløpig teoretisk. Jeg tror de fleste og de beste tjenestene lever best alene. Og så mistenker jeg at med en gang du skal integrere med noe, så blir du mer farget av samarbeidet heller enn brukerne. Dit må vi ikke komme.