Bernhard Steen har startet mange selskaper de siste 30 åra, og for noen år siden gikk han av som digitaldirektør i Discovery Networks. Gründertrangen ble rett og slett for stor, og den førte han til TV-appen Lavo som «COO» i fjor.
Nå bytter han ut O med E, og blir administrerende direktør for gründerselskapet. Steen tar over for grunnlegger Tom Roger Sokki, som fortsetter i rollen som styreleder.
Bernhard Steen (56)
Bernhard Steen startet nettstedet Dinside.no i 1997. Sammen med Harald Møller og Telenor startet han selskapet Katalysator Media før det ble solgt til Aller for 50 millioner kroner.
I Aller ble han administrerende direktør i Aller Internett. Senere ble han sjef i Opplysningen 1881.
I 2011 ble han teknologidirektør i TVNorge og Discovery Networks. Nå er han blitt sjef i den norske appen Lavo.
Lavo ble lansert for noen år siden som en ny sosial app med levende bilder - gjerne knyttet til TV-programmer og muligheten til å se eksklusivt innhold som ikke vises på TV. Appen ble lansert sammen med Paradise Hotel, som nå er inne i nok en sesong.
- Generasjonen 15 til 30 år er en kjempeutfordring for TV-selskapene, men også en gedigen mulighet. Og det er her Lavo kommer inn; Vi har gjennom vårt samarbeid med MTG og TV3 vist at vi kan engasjere de unge og skape noe mer enn det som var utgangspunktet, sier Bernard Steen.
Lavos forretningside er å formidle direkte videoinnhold eller opptak med mulighet for publikum å kommentere og dele innholdet i Lavo-appen. Appen fungerer således likt andre sosiale medier.
- Antallet brukere som har lastet ned og bruker appen viser at Lavo har truffet noe som de tradisjonelle TV-selskapene ikke har funnet helt ut av. Paradoksalt nok synker seertallene for lineært TV, samtidig som det ses mer video enn noensinne over hele verden, sier Steen.
- Dette kan vi gjøre noe med for fjernsynsindustrien. Vi skal være en samarbeidspartner og tjenesteleverandør for de store tv-selskapene. De lager fantastisk og kostbart innhold som ikke når frem til et bredt publikum slik det en gang gjorde. Vi har allerede et stort, ungt publikum i vårt sosiale medieunivers, samtidig som vi kan hjelpe selskapene med å treffe nye seere, fortsetter han.
- I tillegg kan vi også bidra til å løfte brukeropplevelsen i de tilfeller vi kan opprette en toveis kommunikasjon mellom avsender og publikum, sier Steen.