Administrerende direktør Per Brikt Olsen og nestleder Berit Nyman i Fagpressen. Her fra deres lokaler i Oslo sentrum.

Fagpressen kan juble for et historisk godt år. Nå varsler Per og Berit flere digitale løft og nye samarbeid for de 211 medlemmene

Flere medlemmer. Vekst i annonseinntekter. Historisk godt økonomisk år. Gjennomslag politisk. Og flere store satsinger på lager: Per Brikt Olsen og Berit Nyman i Fagpressen har all grunn til å smile.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fagpressen organiserer 211 norske fagmedier, som hadde et samlet opplag på 32 millioner eksemplarer i fjor.

Organisasjonen jobber de for å sikre gode rammevilkår for medlemmene, som skal sikre innsikt og dybde i samfunnsdebatten. Men det er ikke bare enkelt. 

På denne tiden i fjor kom det store sjokket for Fagpressen da regjeringen likevel ikke kom med penger til nullmoms for digitale fagblader.

Det betyr at mange av medlemmene vegrer seg for å ta steget for alvor ut på internett - og heller prioriterer papir.

- Ganske irriterende

Dette er den aller største saken på bordet for Fagpressen, som føler seg tilsidesatt i det digitale skiftet:

Bildet viser medlemmer av Fagpressen fra en av deres arrangementer ved en tidligere anledning.

- Det som er utfordringen for våre medlemmer er at vi i alt for stor grad henger igjen i papiret. Vi har eksempelvis 30 prosent av annonseinntektene våre digitalt og 70 prosent på papir. Det er jo omtrent motsatt fra de som har tatt den digitale overgangen, sier administrerende direktør Per Brikt Olsen, og fortsetter:

- Årsaken til at vi henger etter er ganske så misforstått, fordi noen oppfatter at vi er sidrumpa som ikke har kommet oss over til det digitale. Men virkeligheten er at vi ikke har de samme rammevilkårene som de andre, som har nullmoms. Det er ganske irriterende.

- Meningsløst

Konkurransevridende, urettferdig og innovasjonshemmende er ord som er beskrevet. Dette eksempelet forklarer Brikt Olsens irritasjon godt:

Dersom for eksempel VG+ lager en artikkel om «Derfor er han utro», så får de momsfritak på den saken. Men hvis Advokatbladet hadde laget en sak om en veileder om menneskerettigheter for advokater, så må de betale moms for det. 

- Det viser meningsløsheten i det, sier Brikt Olsen.

Nå som det har kommet en ny politisk ledelse i Kulturdepartementet, krysser de fingrene for at Trine Skei Grande & co skal være det laget som innfører det allerede i revidert budsjett i år.

- Vi er fullstendig på overtid på grunn av politiske rammevilkår - og taper innovasjonskraft mot både utenlandske og norske aktører. Det er skandaløst at vi fortsatt sitter med forskjellige rammevilkår avhengig om du distribuerer på papir eller digitalt. Nå har vi en innovasjonsrettet statsråd, så vi håper at hun vil være den som kan ta ned denne lavthengende frukten.

Pilene peker oppover

Til tross for manglende politisk gjennomslag, så ble 2017 et godt år for presseorganisasjonen, som i dag kan vise til at det meste peker i riktig retning.

  • Opplaget i Fagpressen samlet sett, økte svakt for 13. året på rad med +0,1 prosent. Det ble trykket og distribuert vel  32.000.000 eksemplarer av fagpresse-publikasjoner i fjor.
  • Annonseomsetningen er stabil med 518 millioner mot 521 millioner (-0,4 prosent) Andelen digitalomsetning økte fra 26,1 prosent til 28,7 prosent.
  • Fagpressen har økt antall medlemmer gjennom 2017 og inn i 2018 og er nå 211 medlemmer med samlet mer enn 1150 ansatte der nær 800 er skrivende.
  • Og etter noen harde år for Fagpressen administrasjon: Det økonomiske resultatet ble i 2017 på over 2 millioner, som er organisasjonens resultat siden 1997.

Varsler flere endringer

Administrerende direktør Per Brikt Olsen og nestleder Berit Nyman i Fagpressen. Her fra deres lokaler i Oslo sentrum.

I tillegg til å jobbe politisk har Fagpressen hatt fokus på å finne måter å effektivisere driften for medlemmene. Som en felles innlogging i samarbeid med Amedias aID, for å nevne noe.

Andre prosjekter de jobber med er å bli en felles annonsekanal, felles målinger, se på muligheten for å trykke sammen - og en del andre stordriftsfordeler. 

Når det gjelder økt satsing på annonser, så har den relativt nye direktøren Per Brikt Olsen en del erfaring, som han tok med seg fra jobben som konserndirektør for annonser i Aller Media gjennom mange år.

- Vi jobber med en felles digital måling for våre medlemmer, for å bli tatt mer på alvor av mediebyråene. Vi har både god dekning og «brand safety», som byråene er opptatt av, sier han og fortsetter:

- Jeg håper mediebyråene gjør sin del av jobben og gjenoppdager annonsering og markedsføring gjennom Fagpressen, som gir dem mulighet til å treffe presist.

Nestleder Berit Nyman i Fagpressen føler at de har kommet inn i et godt spor - både hva gjelder å profesjonalisere driften, men også den lobbyvirksomheten de gjør på vegne av medlemmene.

- Vi er i et sikrere spor nå enn før - og møter politikere som ser oss mer i øynene, ettersom vi har vært med på en del høringer. Jeg merker at vi blir tatt mer på alvor, fordi vi kommuniserer på riktig måte og forstår hva politikerne trenger av tall og fakta. 

Kontroversene

Da Per Brikt Olsen ble ansatt i jobben, så var det mye bråk i forkant.

Ansettelsesutvalget ffulgte ikke retningslinjene fra styret, som hadde sagt at prosessen skulle være åpen - og at søkerlisten skulle offentliggjøres.

Dette skjedde ikke - noe som fikk flere av Fagpressens medlemmer til å reagere kraftig.

 Administrasjonen i Fagpressen, fra venstre: Kjartan Tyvand, Elisabeth Berg Pronkow, Berit Nyman og Per Brikt Olsen. Arkivfoto

Berit Nyman var konstituert som administrerende direktør i denne perioden. Selv husker det som skjedde som uheldig.

- Ja, det var litt «hurlumhei». Selv kunne jeg ikke påvirke prosessen da jeg ikke var i ansettelsesutvalget, annet enn å forsøke å vise at jeg er for åpenhet. Det var slitsomt i noen uker, for vi er definitivt en organisasjon som ønsker åpenhet. Det ble noen feilskjær, og deretter ble det formulert og vedtatt en ordentlig beklagelse. Vi må bare lære av det, sier hun om prosessen nå.

Olsen hadde ingenting med saken å gjøre - og selv er han åpen om at han ikke hadde noe imot å stå på en offentlig søkerliste:

- Jeg opplevde saken fra utsiden og har egentlig ingenting å legge til der. Men når jeg leser våre statutter her, så er disse ekstremt tydelige på at vi skal forfekte åpenhet - og det er en linje som jeg støtter. Det ble visstnok en del misforståelser, men det er ikke noe vi kan gjøre med nå. Nå ser vi framover, sier han.

Fagpressen har ingen planer om å legge seg ned og satser nå alle kort på å få medlemmene sine til å ta det digitale steget. Gjerne med litt hjelp fra politikerne. Men hva tenker direktøren om 2018?

- Vi har forventninger om at 2018 skal være et virkelig gjennombruddsår for det digitale. Det er våre medlemmer helt avhengige av.

- Enn hvis pengene ikke kommer nå heller?

- Det hadde vært fryktelig synd. Men vi er kamplystne og har ingen som helst planer om å gi oss, avslutter en offensiv Per Brikt Olsen.

  • For ordens skyld: Medier24 AS er én av Fagpressens 211 medlemmer, uten at det har noen som helst innvirkning på våre redaksjonelle valg.
Powered by Labrador CMS