Bergensavisen økte driftsresultatet med 3,7 millioner kroner, fra 9,8 millioner i 2019 til 13,5 millioner i 2020. Det viser fjorårets årsregnskap.
– Det var jo et jævli år, som jeg gjerne skulle vært foruten. Men det gikk jo bra økonomisk, sier sjefredaktør i Bergensavisen, Sigvald Sveinbjørnsson, til Medier24.
Store kostnader falt bort
Han er svært fornøyd med at inntektene ikke falt mer.
Avisen tapte 2,4 millioner i samlede inntekter, men økte abonnementsinntektene med 3,2 millioner kroner. På annonsesiden tapte de 5,1 millioner kroner. Samlede inntekter endte på 123, 8 millioner kroner, ned fra 126,2 millioner.
Samtidig kuttet avisen store kostnader.
– Det var fullstendig fravær av direktesendinger og sportsbegivenheter. Så der falt det bort en god del kostnader, forteller Sveinbjørnsson, og legger til at de også måtte permittere i markedsavdelingen i en kortere periode i fjor vår.
Avisen hadde utgifter på 110,2 millioner, en nedgang på 6,2 millioner kroner fra året før.
– Det har vel vært et drittår, men det er et hyggelig resultat , som følger en trend med gode resultater de siste årene. Det gir oss mulighet til å lage planker, slik at vi kan bygge hus, sier han.
– Prøver å bruke penger
Han legger til at den gode trenden har fortsatt inn i 2021.
– Vi har ikke den samme veksten i opplag, det er nok slik for de fleste aviser. Vi hadde en enorm korona-effekt i fjord, og det å opprettholde den veksten i år blir ikke lett.
Han legger til at annonsemarkedet er bedre nå, og at avisen har gode inntekter så langt.
– Så nå prøver vi å bruke penger som bare det.
Selv om restriksjonene har sluppet opp i de fleste deler av landet, har Bergen vært nødt til å stramme inn. Dette setter også sitt preg på avisen.
– Vi er ikke tilbake der vi skal være kontormessig, så det preger også avisdriften. Men vi er offensive og kliner til, sier han.