Presseetiker Trygve Aas Olsen reagerer etter at Bergensavisen mandag kveld publiserte en sak om en av deres egne journalister som vil selge en gammel buss.
Saken ble opprinnelig skrevet av en journalist i Avisa Norhordland.
Journalisten har lagt ut en humoristisk salgsannonse på internett. Denne lenkes det til i artikkelen. I artikkelen er bussen også godt illustrert med bilder, og dette er mye av grunnen til at Aas Olsen reagerer.
– Det er ikke greit. Selv om BA mener dette er en artig sak, så må de ikke publisere denne saken når busseieren er en journalist i redaksjonen deres, sier Aas Olsen til Medier24 og legger til:
– De må i alle fall ikke lenke til salgsannonsen på Finn.no i teksten.
Han mener saken fremstår salgsfremmende, både i beskrivelsene av bussen og gjennom bildene i artikkelen.
– Klare økonomiske interesser
Aas Olsen sier likevel at han har forståelse for at noen kan synes at saken i seg selv er morsom.
Presseetisk sett synes han det også i mange tilfeller vil kunne være formildende at det ikke er BA som har skrevet saken om sin egen journalist.
Men noe skurrer likevel for presseetiker, fordi effekten av artikkelen uansett kan bli at salgsannonsen på Finn får flere klikk.
– Selv om journalisten ikke er aktivt involvert i å skrive denne saken, er det likevel enkelt å se at hun har klare økonomiske interesser i at flest mulig leser annonsen. Dette hjelper denne saken henne med å oppnå, sier han og fortsetter:
– Potensielt gjør det at det blir lettere å selge bussen. Da blander vi sammen journalistens privatøkonomi og journalistikken. De som ikke skjønner det, kan lese punkt 2.26 og 2.27 i Vær-Varsom-plakaten.
– Sak med glimt i øyet og knegg i skjegget
Sjefredaktør i Bergensavisen, Sigvald Sveinbjørnsson, sier han kan forstå at Aas Olsen reagerer på saken.
Likevel vil han ikke si seg helt enig i kritikken.
Det er fordi artikkelen er humoristiske fremstilt og at den handler om en gammel buss med lav salgsverdi med få potensielle kjøpere, påpeker Sveinbjørnsson.
– Jeg er helt enig at både 2.6 og 2.7 i Vær Varsom-plakaten bør leses og diskuteres ofte, for det er to veldig gode punkter. Jeg vil ikke røpe for mye om hva saken vår handler om, men om man leser den, kommer ting mye klarere frem, sier han til Medier24 og legger til:
– Dette er en sak med glimt i øyet og knegg i skjegget. Vi treffer kanskje ikke alltid klokkerent på det i alles øyne, så vi tar til oss kritikken.
Sveinbjørnsson understreker også at BA gjorde det klart og tydelig at journalisten som skulle selge bussen jobbet for dem.
– Men var det riktig av BA å lenke til Finn-annonsen i saken?
– Ja, det ser jeg ingen problemer med, all den tid dette var en underholdende annonse. Jeg tror de som leser den, ser at annonsen ikke er alvorlig, og skrevet med glimt i øyet, sier Sveinbjørnsson.
– Ikke en vanlig annonse
Samtidig mener sjefredaktøren at det først og fremst var den unge journalistens historie med den gamle bussen som sto i fokus i saken, og ikke et potensielt salg.
– Man kan få inntrykk av at salgsannonsen som blir beskrevet i saken vår er en vanlig salgsannonse, og det er den ikke, sier han før han forklarer ytterligere:
– Dette er en morsom annonsetekst, og det var den morsomme historien som ligger bak annonsen vi ville beskrive. Om dette bidrar til at bussen blir solgt, vet jeg ikke.
– Men journalisten i saken deres vil jo faktisk selge bussen sin?
– Nja. Vi får se. Kanskje var det heller bare en morsom kontaktannonse, svarer Sveinbjørnsson og sikter kanskje til at journalisten som skal selge bussen, ble sitert på følgende i saken:
«Er det en Adam der ute som er mekaniker på tunge kjøretøy, så kan han få både meg og bussen!»