Ole Gunnar Onsøien
Her er sju tips til hvordan du kan lage bedre titler
(BERGEN): – Den vanligste feilen som går igjen er kjempelange, kjedelige, ord, sier Bergens Tidendes frontsjef Jon Tufto.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Under Liten og digital-konferansen til Landslaget for lokalaviser forrige uke, fikk medlemmene en innføring i hvordan man kan lage bedre titler.
Se listen over de sju beste tipsene, samt en sjekkliste for titler lenger ned i saken.
På spørsmål fra Medier24 om hva som er den vanligste feilen som går igjen på frontene til nettavisene i landet, svarte Tufto:
– Den vanligste feilen som går igjen er kjempelange, kjedelige, ord. Det er nesten latskap. For det er alltid mye vanskeligere å formidle et budskap kort og effektivt, enn å bare slenge ut en masse ord, sier han.
Leserne er nådeløse og straffer dessuten slike lange titler. De leser rett og slett færre saker med lange titler.
– Det er også for mange kryptiske, intetsigende titler. Spesielt hvis de presenteres i lister, uten bilde. Det sliter vi med i BT også.
Han mener dessuten det er for mange tilter som gir for mye. Som ikke lokker leseren inn.
– En god tittel på front skal gi leseren et løfte og fortelle nok om saken til at leseren vet om det er noe for vedkommende, sier Tufto.
Sju tips til bedre titler:
- Gi et løfte (og hold det): Pass på at leseren får det den blir lovet i tittelen
- Bruk korte «pekeord» (som spiller på bildet): Her, slik, du, derfor osv. – bruk korte ord som peker til bildene
- Bruk tall (og tallet kan være 1):
- Vær direkte og konkret: Unngå tunge, vanskelige, kjedelige ord
- Vinkle på menneskene: Ikke systemene
- Sitattitler: Sterke meninger og følelser
- Bør stå på egne bein: Dersom tittelen dukker opp i en liste eller presenteres uten bilde bør den fortsatt gi mening for leseren
Sjekkliste for titler
- Har jeg lovet leseren noe interessant?
- Kan jeg bruke «pekeord» og knytte tittelen til bildet?
- Kan jeg bruke tall/lister?
- Har jeg klart å unngå vanskelige og kjedelige ord?
- Kan saken vinkles på mennesker?
- Finnes det sterke sitater som kan brukes i tittelen?
- Er tittelen selvforklarende (på artikkelnivå og i lister)?