(BERGEN): Den nye daglige lederen i Media City Bergen (MCB), Helge O. Svela, hadde torsdag sin første arbeidsdag.
Svela kommer fra Bergens Tidende, hvor han sist var leder for avdelingen Nye digitale formater og datajournalistene på Bord4.
Den ferske MCB-sjefen forteller at han hadde lyst å prøve noe nytt etter å ha jobbet 20 år som redaksjonelt ansatt.
– Journalistikken og mediene er nært hjertet mitt. Samtidig opplever jeg at det er rom for å utfordret, slik man blir av tech-bransjen. Det hadde vært veldig fint å kunne bidra til at mediebedriftene og tech-bransjen kan jobbe enda mer sammen, og at det kommer noe smart ut av MCB, sier Svela til Medier24.
– Negativt for et land om alt skal skje i hovedstaden
MCB er en klynge av mediebedrifter og tech-bedrifter hvor flere holder til under samme tak i Bergen.
Svela tror det er en styrke at medieklyngen ikke er plassert i Oslo.
– Jeg tror det er viktig for Bergen at det er sterke redaksjonelle miljøer i byen. Men jeg tror det også er viktig for Norge, sier Svela.
Han forteller om møte med engelske mediefolk som er overrasket over at det var så sterke redaksjonelle miljøer utenfor hovedstaden.
– De opplever at London tiltrekker seg så mange fra andre steder i Storbritannia, at det utenfor London kan være vanskelig å få ansatt for eksempel redaksjonelle utviklere, sier Svela og fortsetter:
– Jeg tror det er negativt for et land om alt skal skje i hovedstaden. Det er bra for det offentlige ordskiftet, demokratiet og mediemangfoldet at det er sterke redaksjonelle miljøer utenfor Oslo.
– Selv om det bare er dag to i jobben. Hvilke arbeidsoppgaver får du som daglig leder for MCB?
– Jeg tror man må være minst i ett år i en jobb for virkelig å skjønne hva den innebærer, svarer Svela før han fortsetter:
– MCB er til for medlemmene. Så min hovedoppgave er å gi dem verdi. Det kan være å fasilitere møter, workshops eller foredrag hvor man kan lære av hverandre. Eller den kan være arenaer hvor tech og redaksjonelle miljøer kan møtes for å bli bedre kjent og utveksle ideer.
Mener mediene kan sette brukeren mer i sentrum
Svela er klar på at mediebransjen lenge har blitt utfordret av sosiale medier.
Han mener man i dag har et mer modent syn på hva sosiale medier er, enn da de ble introdusert.
– Jeg tror om vi kunne gått tilbake i tid og endret strategien for hvordan vi møtte Facebook den gangen, så ville man gjort ting helt annerledes.
Han viser til at norske medier har gitt mye innhold til sosiale medier, som også er en stor konkurrent.
– Man konkurrer over de samme annonsekronene, men også om folks tid og oppmerksomhet.
MCBs nye leder tror mediene kan lære mye av de store tech-gigantene i Silicon Valley når det gjelder produkter som er enkle å bruke.
– Mange medier prøver å gjøre sitt produkt like innbydende, men det er ikke å komme fra at det å holde seg oppdatert på nyheter er en mindre lystbetont ting enn å rulle igjennom Instagram.
– Mange ønsker å holde seg oppdatert, men jeg tror ikke alltid mediene har gjort det så enkelt for folk å få med seg de nyhetene man trenger. Det å sette brukeren enda mer i sentrum tror jeg man kan lære mye av, fortsetter Svela.