Fredag melder Schibsted i en pressemelding at Mari-Marthe Aamold er ny daglig leder for Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende, som ligger under den ferske vestlandsparaplyen Schibsted Kyst.
Fornøyd styreleder
– Hun er en analytisk og faglig sterk leder, med bred strategisk forståelse og god innsikt i hvordan Schibsted er organisert. Hun har en sterk gjennomføringskraft, og en utpreget evne til å skape gode relasjoner og godt samarbeid med menneskene hun jobber sammen med, sier Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.
Hjertenes var inntil november 2019 sjefredaktør og administrerende direktør i BT. Da han ble utnevnt som ny styreleder i avisen og administrerende direktør i BT, lyste Schibsted ut stilling som ny daglig leder for de to Schibsted-regionavisene i vest.
Hjertenes er veldig glad for at Aamold har takket ja til å være med å lede mediehusene gjennom den digitale transformasjonen, står det i meldingen.
– De siste årene har Schibsteds mediehus på Vestlandet vært gjennom en formidabel utvikling. Med ansettelsen av Aamold trapper vi opp innsatsen for å nå vårt overordnede mål: Bærekraftige mediehus som er i stand til å oppfylle samfunnsoppdraget også i en heldigital verden, sier Hjertenes.
– Utrolig givende
Mari-Marthe Aamold vil jobbe tett sammen med sjefredaktørene Frøy Gudbrandsen i BT og Lars Helle i Aftenbladet i en toledermodell.
– Det er med stor iver og entusiasme, mye ydmykhet og også litt ærefrykt, at jeg ser frem til å starte i den nye rollen. Jeg gleder meg veldig til å bli bedre kjent med folka bak våre sterke merkevarer på Vestlandet. Selv om rollen innebærer både flytting og å skulle sette seg inn i mye nytt, så er det en stor trygghet å vite at jeg skal få lov til å jobbe med, og lære av, så utrolig mange dyktige folk, sier Mari-Marthe Aamold.
Aamold er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og London School of Economics. Hun begynte i Schibsted i 2016, som management trainee, og har blant annet jobbet i VG, med abonnementsøkonomien – og i Schibsted Spania. De siste årene har Aamold vært i Schibsted Distribusjon, og jobbet med utviklingen og lanseringen av abonnementstjenesten Svosj.
– I min tid i Schibsted har jeg fått jobbe tett med flere av mediehusene våre. Engasjementet til alle som lever og ånder for journalistikken, og det samfunnsoppdraget som vi forvalter, synes jeg er utrolig givende å få være en del av. Viljen og motivasjonen til å få til ting sammen synes jeg er noe av det som er aller mest gøy med å jobbe i Schibsted, sier hun.