Øyulf Hjertenes, ansvarlig redaktør og adm. direktør i Bergens Tidende

BT om VG-annonse: Lese først om Bergen i VG? Hahaha

Både redaktøren og de ansatte i Bergens Tidende ler hardt over VGs annonse som dukker opp på BT.no.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VGs største markedsføringskampanje noen sinne fortsetter å skape reaksjoner.

Reklamen «Hvis det skjer er vi først» har fått studenter til å reagere - og nå også de ansatte - og redaksjonsledelsen i søsteravisa Bergens Tidende.

Faksimile fra BT.no.

- Denne nyheten må nok VG sitere BT på. Med mindre det er snakk om en eksklusjonsprosess, hvor sentralmakten og Oslo-mediene rotter seg sammen igjen. Slikt kan jo aldri utelukkes, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT til Medier24.

Både han og klubben i BT reagerte da VGs annonse dukket opp på BT.no med slagordet: «Hvis Bergen blir et eget land leser du det først i VG» (programmatisk annonse).

- Vi har brukt litt tid på å diskutere det internt. BT er førstevalget i Bergen og omegn og det skal vi fortsatt være. Det er nok ingen av våre lesere som tror at de kan bytte ut BT med VG, så det er vi ikke redde for. Lese først om Bergen i VG? Hahaha, ler Hjertenes og sier at de leser kampanjen som en humoristisk greie.

- Smerter det å la VG kjøre en slik annonse hos dere?

- Jeg ser ikke noen grunn til å stoppe en slik kampanje i BT, men jeg tenkte nok inni meg at «dette er helt feil», det skal jeg innrømme. Men vi ser humoristisk på det og har selvtillit på vår posisjon, så får VG kjøre på med sitt.

Faksimile fra VGs annonse

Klubbleder Christian Nicolaisen i BT bekrefter at de har reagert på annonsen.

- Det har vært et tema hos oss, der vi sa fra på en sånn måte at jeg tror ikke at ledelsen er i tvil om hva vi mener, sier han og fortsetter:

- Vi har fått svar og slått oss til ro med det.

Medier24 har forsøkt å få en kommentar fra markedsdirektør Hilde Øier i VG uten hell.

Powered by Labrador CMS