I slutten av september lanserer VG kampanjen «Hvis det skjer er vi først».
Den tre minutter lange reklamefilmen gir et satirisk blikk på hvordan VG ville dekket det, dersom Bergen bestemte seg for å gå ut av Norge.
Noen dager senere, den 25. september, har den studentproduserte Bergen student-TV-serien «Nasjon Bergen» premiere hos TV Vest. Dagen etter på Bergen student-TV. Den 13. august kom traileren på student-TVen.
– Vi ønsker å påpeke at det finnes påfallende likheter, sier Ida Yasin Andersen.
Hun er en av fem TV-studenter bak det til sammen 70 minutter lange TV-prosjektet i fem deler.
– Ideen om at Bergen vil løsrive seg er jo ikke unik. Men det er spesielt at det er så utrolig mange like konsepter. Og overraskende mange like scener, sier Andersen.
Både VG og deres reklamebyrå, SMFB, avviser at de har latt seg inspirere av studentenes TV-serie. Les hele tilsvaret lenger ned i saken.
SE LIKHETEN: Studentene har klippet sammen denne videoen som sammenligner scener fra deres serie og VGs reklame.
– Kom som et sjokk
Christer Steffensen, regissør for prosjektet, mener VGs reklame kan minne veldig mye om det de har i deres serie.
– Det høres idiotisk ut, men det kan hende at det er en kjempestor tilfeldighet, sier han.
Ifølge Sivert Harang, en av de andre studentene bak prosjektet, startet idéarbeidet allerede høsten 2016. I løpet av vinteren 2017 var arbeidet i gang.
– Det kom som et sjokk at VG hadde laget noe så likt, som ble publisert to dager før vår premiere, sier han.
– VG går veldig kraftig ut. Og i reklamefilmen sier de jo at de er først. Vi føler at vi var først, men at de gjerne er størst, sier Harang.
Camilla Haugland, som også har vært med på prosjektet, forteller at de syns situasjonen er litt morsom.
– Folk spør om vi samarbeider med VG, og det er jo litt artig å se at det aktuelle temaet vi lagde, også blir laget av en av Norges største medier, sier hun.
Studentene forteller at de er stolte over prosjektet de har laget, og at de også syns VGs video er godt laget.
Lukket visning i november
I november 2017 hadde studentene en lukket visning av serien på Bergen Kino, hvor de involverte i serien, samt bransjefolk var invitert. Etter dét begynner de å forsøke å selge serien til forskjellige TV-kanaler.
Studentene tok først kontakt med VG den 30. januar i år, med påfølgende mailutveksling med VGTV 6. februar 2018. Medier24 har sett e-postene.
I mailutvekslingen sender studentene over alle fem episodene av serien til VGTV. Episodene blir sendt til programsjef Martin Jøndahl i VGTV den 15. februar.
– Jeg har aldri snakka med noen om denne serien. Det er uaktuelt å dele noe med markedsavdelingen i VG. Det er totalt uaktuelt, og ville aldri skjedd, sier Jøndahl og viser til at VGTV valgte å ikke kjøpe serien.
Ifølge Hilde Øier, markedsdirektør i VG, begynte de samtaler med reklamebyrået SMFB i januar 2018.
– Det er tilfeldigheter som gjør at vi lanserer konseptet vårt samtidig. Det er et tema som veldig mange snakker om og skriver om, og som bergensere selv tuller med, sier hun.
Tette skott
Øier understreker at det er helt tette skott mellom markedsavdelingen og redaksjonene i VG.
– Studentserien er helt nytt for meg og hele markedsavdelingen, sier hun.
Øier forteller at bestillingen til reklamebyrået var å kommunisere at VG er først ute med siste nytt.
– Hvis noe skjer, er vi først. «Berxit» var en av flere ideer, sier hun.
Hun kan ikke tidfeste når ideen ble klekket ut av reklamebyåret.
– Jeg mener at det ikke er relevant. Kjernen er at vi ikke har hatt kontakt med VGTV, sier hun.
Hun viser til reklamebyrået SMFB for ytterlige detaljer om når konseptet så dagens lys.
Øie forteller også at VG har vært i kontakt med studentene.
– Det er synd for studentene at vi kom samtidig. Vi har vært i kontakt med dem, og vil gjerne hjelpe de om det er noe vi kan bidra med. Dette kan jo være en «boost» for oss begge. Det kan snus til noe positivt for dem, sier hun.
Avviser plagiat
Kristian Kristiansen, administrerende direktør i SMFB, sier til Medier24 at de fikk oppgaven fra VG i februar. Han forteller at Bergen-exit ideen ble presentert til VG i mars, sammen med flere andre ideer.
– Førsteutkastet fra mars ser annerledes ut enn slik filmen endte opp, men kjernen i ideen var hele tiden at Bergen løsriver seg.
Han avviser at det dreier seg om plagiat fra deres side.
– Vår gjeng og gjengen i VG har ikke hatt kunnskap om studentprosjektet. Etter at vi hadde presentert ideen sendte vi førsteutkastet til tre ulike regissører som visualiserte filmen forskjellig. Men alle hadde det til felles at buekorps, skarring og så videre var sentralt i scenene.
Kristiansen forteller at de først ble oppmerksome på studentenes serie da et mediehus tok kontakt i etterkant av VGs kampanje.
– Ingen av de som har jobbet med vår film har hatt mulighet til å se studentserien. Vi har ikke visst om den, og serien har etter det vi vet ikke ligget tilgjengelig noe sted heller.
– Vi har derimot sett to episoder torsdag kveld etter at vi ble kontaktet av Medier24, og basert på disse ser vi ingen andre likheter enn at begge to har samme grunnpremiss. Men det er klart at om du tar scener fra en lengre serie, som handler om et så smalt tema som vår reklamefilm, så vil du finne likheter.
– Spør tilfeldige personer om hva de forbinder med Bergen, så kommer det meste av inspirasjonen til scenene. Det er ‘top of mind’ for de fleste, og når du parrer opp dette med den velkjente fantasien om Bergen som et eget land, så er det ikke noe mysterium at det finnes likheter.