Tom Xiong og Jacob Lovén på Mcb Tech-konferansen i Bergen torsdag.

- Innen fem år vil vi nok se det første kinesiske selskapet på størrelse med Apple og Google

Tom Xiong og Jacob Lovén lager podkastserien som forklarer Kinas eksplosive teknologivekst. Torsdag besøkte de Bergens nye teknologiscene, på Mcb Tech-konferansen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(BERGEN): - Vi har begge jobbet lenge med teknologi, følte at vi hadde kontroll på teknologiscenen i Sverige og har gjort flere startups sammen.

- Men Kinas teknologiutvikling var en øyeåpner. Da det demret for oss, var det som å våkne opp til en helt ny og nesten ugjenkjennelig verden, sier Tom Xiong.

Konkurrent til Sillicon Valley

Siden sommeren 2016 har svensken sammen med makkeren Jacob Lovén laget podkasten Den Digitala Draken, som omhandler teknologivanene og -utviklingen hos verdens største internettbefolkning.

Den kommer ut annenhver måned - og makkerne bruker rundt hundre timer på å lage hver episode. 

Frem til nå på svensk, men de holder på å oversette podkasten til engelsk.

Tom Xiong og Jacob Lovén

Har siden sommeren 2016 laget podkasten Den Digitala Draken.

Jobber nå med å oversette den til engelsk.

Tom Xiong er en Shanghai-basert gründer som i dag driver helseplattformen Move Shanghai.

Jacob Lovén bor i Stockholm og jobber i mediebyrået OMD. Han har for øvrig jobbet i Schibsted tidligere.

Deltok på konferansen Mcb Tech torsdag denne uken.

Torsdag gjestet de første utgave av teknologikonferansen Mcb Tech .18 i Bergen (se flere bilder fra konferansen i bildegalleriet).

- Hvilke feiloppfatninger har vi av kinesisk teknologi?

- At kinesiske selskap er en gjeng med «copycats», som stjeler andres teknologi. Det var kanskje mer sant for syv-åtte år siden. Vi tenker ofte at vår teknologi er mye bedre, men sånn har det ikke vært på flere år, sier Xiong.

Og kultur, eller rettere sagt mangelen på en etablert teknologi- og forbrukerkultur, er en av de sentrale grunnene til at kinesiske selskaper er blitt så innovative og suksessfulle, ifølge duoen.

Blant annet har store deler av befolkningen i Kina hoppet over kredittkortet og gått direkte over til mobilbetaling.

Medier24 møtte Tom Xiong og Jacob Lovén i Bergen.

- Det har ført til at så godt som alle fra 18-80 år har tatt i bruk mobilbetaling uten problemer, og det er unikt, sier Xiong.

- Blant det som gjør det vanskelig å være innovativ i Vesten og i Skandinavia er at en må kjempe mot en eldgammel forbrukerarv. En må fortelle en 45 år gammel bedriftsleder hvilke vaner han må slutte med, og hvorfor en ikke bør gjøre noe på en måte. Det slipper man i Kina, sier Lovén.

- Men det vil raskt kunne endre seg. Kineserne kan raskt miste fortrinnet sitt etter hvert som de faller inn i vante spor, følger han opp.

Allerede størst på gaming

- Hvordan vil den gjengse forbruker merke inntoget av kinesisk teknologi?

- For det første så har det allerede skjedd på gamingfronten. Kinesiske Tencent har gjennom underselskaper og investeringer blitt verdens største på gaming, og eier og har eierskap i alt fra Blizzard Activision til League of Legends. De pøser penger også inn i flere teknologisektorer, sier Lovén.

Underveis i foredraget til duoen på Mcb tek, utfordret konferansier og TV 2-anker Kjetil H. Dale dem til å anslå når et kinesisk teknologiselskap vil bli like stort som Apple eller Google.

- Vi vil nok se det første kinesiske selskapet på størrelse med Apple og Google innen fem år, sier Xiong til salen.

To av verdens ti største selskap er i 2018 fra Kina, begge innen teknologisektoren: Tencent og Alibaba. Sistnevnte ligner i stor grad på Amazon.

Mcb Tech .18

En teknologikonferanse arrangert 21.-22. juni.

Et samarbeid mellom Media City Bergen, NCE Media og Finance innovation.

Blir arrangert for føreste gang i år ved Scandic Hotel Ørnen og Media City Bergen.

Har blant annet strategiguru Richard Rumelt, Eirik Solheim fra NRKBeta og GrayMeta-sjef Matt Eaton på programmet.

- Videre er det ikke like sikkert at det neste Sony eller Samsung er fra Japan eller Sør-Korea. Det kan godt hende det er kinesisk, sier Xiong.

- Og den kinesiske sosiale media-tjenesten Musical.ly er blitt kjempestort både i Skandinavia og i Norge, spesialt blant tenåringer, sier Lovén.

- Tenke som en underdog

- I nyere tid har det vært rapportert om sosiale poeng-systemer i Kina for god oppførsel blant borgere. Teknologi er en vesentlig del av et sånt system. Hvordan ser dere på denne utviklingen?

- Det sosiale kredittsystemet som er beskrevet eksisterer ikke som beskrevet i store deler av media. Jeg har selv bodd både i USA og Sverige, og følger meg vel så trygg i Kina som andre steder.

- Men det er interessant at både Shanghai og Beijing har så godt som hundre prosent kameradekning av alt som skjer. Det ligner i stor grad på den mengde informasjon som Facebook sitter på. Hvordan den mengden informasjon blir brukt er viktig, sier Xiong.

- Sånn jeg har forstått det ligger det et system i planlegging, men at utførelsen av det fortsatt er en x-faktor, som potensielt er skummel. Spesielt om det blir brukt for å hindre ytringsfriheten eller lignende, sier Lovén.

- Hva kan skandinaviske selskaper lære av kinesiske teknologibedrifter?

- At en må tenke som en underdog. Vi i Skandinavia sitter ikke med plantegningene over hvordan vi skal skape teknologi og foretak i fremtiden. Vi må lære dette gjennom å se på andre.

- Sverige ser på seg selv som markedsleder i Skandinavia uten å egentlig være det, og det er ikke bra. Norge har derimot lært mye etter gullalderen i oljen, og lagt et godt grunnlag for nye teknologiselskaper.

Powered by Labrador CMS