PREMIEREN: Tidligere har Nordiske Mediedager avholdt sin tradisjonelle åpning i Peer Gynt-salen i Grieghallen. - I år skal vi være her i atriet ved Media City Bergen sier NMD-sjef Guri Heftye.Robert Nedrejord
Helgepraten:
Neste uke kommer ikke Guri Heftye til å sitte stille mange minutter i strekk
Litt mer wow, enda mer nytte, for en bransje i konstant endring. Guri Heftye (55) gleder seg til å åpne mediedagene i Bergens nye storstue onsdag.
Robert Nedrejord
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
- De siste 36 timene har vært helt elleville, men vi er så klare som vi kan være akkurat nå, sier festivalsjef GuriHeftye.
Onsdag neste uke starter årets Nordiske Mediedager (NMD) i Bergen. Dette blir festivalsjefens 12. år i stillingen.
Avlysning i siste liten
Guri Heftye (55)
Festivalsjef for Nordiske Mediedager som arrangeres 2.-4. mai.
Ble ansatt som festivalsjef i 2006, da Nordiske Mediedager i sin nåværende form først ble arrangert.
Utdannet tekstforfatter fra Westerdals School of Communication og i markedsøkonomi fra Handelhøyskolen BI. Har tidligere jobbet i flere reklamebyrå, som programleder, forfatter og som journalist.
Heftye forteller at det ble spesielt hektisk etter avlysningen av en av deres største navn, president Trumps digitale valgkampsjef Brad Parscale, tidligere i uken.
- Heldigvis fikk vi inn en nesten like stor stjerne, og Parscales politiske motsetning, i den tidligere seniorrådgiveren og digitale kampanjesjefen til Bernie Sanders - Zack Exley.
Hun synes det er ekstra synd at Parscale ikke kunne komme, siden han helt inntil avlysningen ga signal om at gledet seg til å komme.
- Selv etter at han fikk jobb som ansvarlig for Trumps 2020-valgkamp var han interessert i å komme, sier Heftye.
Åpning i Media City Bergen
- Så hva er nytt i år?
- Vi åpner konferansen i Media City Bergen, i atriet. Det blir stas! Åpningen er åpen for alle, og kulturminister Trine Skei Grande står for den offisielle åpningen. Resten av programmet blir arrangert i Grieghallen, som vanlig.
- Og vi har spurt deltakerne våre om hva de ønsket mer av, og de to tingene som utmerker seg er at det vi har på programmet bør ha en nytterdi. Altså noe de kan ta med seg å bruke på jobben dagen etter.
- Samt at deltakerne forventer at vi har flere svære «wow»-navn. Vi forsøker å treffe med den bestillingen, følger hun opp.
Blant annet nytt i år, trekker hun frem NMD Fordypning-serien, hvor blant annet TV 2s Ola Haram skal vise hvordan man krypterer, brødreparet og «Mammon»-skaperne Gjermund og Vegard Stenberg Eriksen forteller hvordan man vinner en Emmy, i tillegg til foredrag innen sosiale medier og fortellende journalistikk.
- Og hva er de store «wow»-navnene?
- Kampanjesjefen til Bernie Sanders, Zack Exley, må selvsagt nevnes. Rebecca Corbett, som styrer gravejournalistikken i New York Times, og som ledet arbeidet med å felle Harvey Weinstein, kommer også. Hun og avisen vant nettopp en Pultizerpris for sitt arbeid med denne saken. Hun kalles en legende blant sine kollegaer.
- Det blir også spennende å høre Cameron Barr fra Washington Post snakke om hvordan det er å drive kritisk journalistikk mot makten, når makten selv har utpekt nettopp mediene som sin største fiende. Det er det som er skjedd med Donald Trump som president. På den lettere siden har vi fått inn Modern Family-skaper Steve Levitan, som er helt fantastisk, sier hun.
Også nytt av i år er NMD Startup, der åtte oppstartselskaper konkurrerer om å presentere den beste pitchen.
Klarer ikke sitte stille
Men før åpningen tirsdag gjenstår en del arbeid. Heftye forteller om tilnærmet null fritid om dagen.
- Vi har døgnåpent. Vi må gjøre mye klart her hjemme om dagen, og siden vi har mye USA-samarbeid må vi også jobbe når de er våkne på vestkysten. Og så er det en million detaljer i mellomtiden hvor alt skal dobbeltsjekkes og branner må slukkes. Men vi er en gruppe med veldig rutinerte mennesker som har gjort dette mange ganger før.
- Rekker du å få med deg noe selv i løpet av festivalen?
- Jeg klarer ikke å sitte stille i 40 minutter, og det er alltid noe som skjer som jeg må rykke på, fikse eller koordinere. Så jeg får ikke med meg så mange fullstendige foredrag der og da.
- Men jeg er innom nesten alle saler for å sjekke stemningen, se hva som fungerer og hvor mye folk det er. Og etterpå, når alt er ferdig, setter jeg meg ned med beina høyt. Helst med et godt glass vin og ser på streamingen av foredragene.
Aarebrot-hyllest
Hvert år legger Nordiske Mediedager frem Medieundersøkelsen, som tar for seg hva journalister mener om medienes innhold, og innflytelsen journalistikken har.
De siste 19 årene er det Frank Aarebrot fra Universitetet i Bergen som har presentert denne bolken. Han gikk som kjent bort i fjor høst.
- Aarebrot har betydd mye for veldig mange, og ikke bare i Bergen. Hans innsikt og formidlingsevne oversteg det meste. Aarebrot var med for å presentere Nordiske Mediedagers medieundersøkelse 19 ganger.
- Denne gangen blir det uten Frank, og da er det viktig for oss å fortsette praten og den type meningsutveksling som Frank sto for. Etter tillatelse fra familien har vi invitert statsminister Erna Solberg til en samtale om den norske offentligheten, sammen med Jostein Gripsrud, Shabana Rehman Gaarder og Terje Tvedt.
30 år siden starten
I år er det 30 år siden forløperen til Nordiske Mediedager, konferansen Nordiske TV-dager, ble arrangert.
Heftye kom med på laget for tolv år siden, da Nordiske Mediedager i sin nåværende form og eierskap ble etablert.
- Hva har skjedd med konferansen siden det?
- Enormt mye. På et punkt var det en ren TV-festival, senere alternerte det på TV og avis annethvert år. Før var det et skille mellom TV, avis og nett. Nå er alt en høyere enhet.
- Jeg kom inn i 2006 da alt ble slått sammen til Nordiske Mediedager, som skulle favne alle tre og hele bredden. Mitt første år var det 970 deltakere, i år runder vi nok 1800 igjen, sier Guri.
Hun ser på digitaliseringen som den soleklart største forandringen i sine tolv år som konferansesjef.
- I 2006 snakket vi om «konvergens», altså at mediene nærmer seg hverandre. «Nå kommer konvergensen», ble det sagt da, men vi kunne ikke forestille oss hva som skulle komme. Facebook var fortsatt ikke en greie da. Men digitaliseringen har endret alt, og spesielt farten på alt.
- Og selv om mediebransjen har gjennomgått store strukturelle endringer, så er den alle største endringen egentlig at alt er i endring, og at den ikke stopper. At endring er normalen, sier hun.
Vakuum når det er over
- Hvert år avsluttes Nordiske Mediedager med prisutelingsfesten Gullruten. Når det er ferdig, hva gjør du da?
- Det er like rart, og litt trist, hvert år. De følelsene er nok en fellesnevner for oss som organiserer noe som skjer en gang i året, for så å være ferdige. Rett i etterkant går man inn i et slags vakuum. Alt er over, alle er reist.
- I tillegg er du mørbanket og sårbeint etter å ha gått time etter time på det harde skifergulvet i Grieghallen. Men samtidig lettet om alt har gått bra.
- Og så blir man veldig ofte syk. Når adrenalinet først gir seg setter forkjølelsen seg ofte rett i pannen. Men vi ligger ikke bakpå, og har allerede klart flere ting til 2019-konferansen!