Media City Bergen (MCB), Den Norsk Medieklyngen, lanserer et eget nettverk for unge journalister i Bergensregionen, kalt U35.
Senior Prosjektleder, Peder Haugfos, forteller at U35 vil være for redaksjonelt ansatte som er under 35 år og ansatt hos en av deres medlemmer.
– Målet er å skape en møteplass for unge, slik at de skal kjenne på at de er en del av et fellesskap. Hvis du er unge og jobber i mediebransjen i Bergen, så vil du kanskje henge med andre i samme situasjon. Få nye innfall på ting, samt nye vennskap, sier Haugfos til Medier24.
Initiativet kommer fra NRK Vestland, Bergens Tidende og TV 2.
MCB ønsket derfor å svare på dette ønsket, forklarer Haugfos.
Nettverket skal ha jevnlige fysiske møter i Bergen, med ulike temaer.
Først ut er Mathias Jørgensen i VG Z som skal forklare hvordan de når unge.
– Her kan vi snakke om det å nå de unge gjennom ulike innfallsvinkler. Nå er det VG Z, og neste gang er det kanskje Tik Tok eller andre uttrykksformer for å nå de unge. Men det vil også være prosjekter som er laget for unge og som vil være relevant for andre som inspirasjonskilder.
– Vi prøver å finne flinke for til å inspirere andre flinke folk, legger han til.
Haugfos beskriver NCE som et fotball-lag.
– Vi er non-profitt, og jobber for å skape verdi hvor det trengs og er behov, i tråd med det medlemmene våre ønsker.
– Hvorfor er det viktig å opprette slike klynger?
– Vi jobber for at norske mediebedrifter skal samarbeide der de kan, og konkurrere der de må. Det å samarbeide skaper verdi på mange måter, fremprovoserer innovasjon og skaper nye arbeidsplasser - fremfor å være lukket som det tradisjonelt har vært mye av, svarer Haugfos.