Medienettverket for kvinner i ledelse ønsker å løfte frem talenter og ledere som bidrar til å utvikle mediebransjen, skriver nettverket i en melding. Og under årets høstmøte den 16. november vil «høstens viktigste mediepriser» deles ut.
Disse kan bli Årets kvinnelige medieleder - med juryens omtale:
Helje Solberg, redaktør/direktør VGTV
Hun er en av de mest markante kvinnelige redaksjonelle lederne i mediebransjen.
Hun har fartstid i VG helt fra 1994, hvor hun tidlig vant SKUP-prisen for sitt journalistiske arbeid. I 2006 ble hun VGs første kvinnelige nyhetsredaktør, og har fra 2015 vært redaktør/administrerende direktør i VGTV - hvor hun har vært med på å snu et ambisiøst, men kostbart prosjekt til å bli både til en seer- og økonomisk suksess.
Hun er uredd, sterk, klar og fair – og beskrives som en leder uten skjult agenda. Hun er lyttende og evner til å forandre mening i møtet med gode argumenter - uten at det går på bekostning av handlekraft. Helje har i stor grad gått opp løypa for kvinnelige medieledere i VG, enten ved å rekruttere dem direkte, eller ved å være en uformell mentor.
Bente Klemetsdal, konserndirektør salg/marked i Aller
Bente har ledet Aller Media til nye høyder med vekst i annonseomsetning det siste året. Aller Media har under hennes ledelse tatt markedsandeler i lesermarkedet både for avis og magasiner gjennom året.
Bente er en tydelig og målrettet leder. Hun er god til å delegere og gir folk ansvar. Hun forventer mye av sine folk og stoler på sine medarbeidere. Hun er strategisk og ser helheten i konsernet samtidig som hun kjenner det operasjonelle arbeidet godt. Hun er en meget sterk støtte og veileder for sine medarbeidere i det daglige arbeidet.
Kirsti Husby, sjefredaktør Adresseavisen
Kirsti er et nyhetsmenneske av de sjeldne. Hun jobber hardt for å nå avisens mål, er god på å prioritere, coache og lede – samtidig som hun er trygg i de redaksjonelle og etiske vurderingene. Hun fortjener mye av æren for at Adresseavisen har høye lesertall og en sterk vekst i antall abonnenter. Det er heller ikke tilfeldig at Adresseavisen har vunnet mange prestisjetunge priser under Husbys ulike lederroller i avisen.
Hun kombinerer en krevende jobb med familieliv på en forbilledlig måte, er dyktig på å se og løfte frem medarbeidere og har brøytet vei for andre kvinner i ledelsen. Hun står fjellstøtt i lederrollen og blir oppfattet som en fornyelse.
...og disse kjemper om tittelen Årets talent, med juryens omtale:
Madeleine Strand (32), redaktør Ung kvinne i Egmont Publishing
har gjennom sitt arbeid med Kamille tatt store grep med magasinet. Ved å satse på god journalistikk og mer eksklusivt innhold har abonnentene blitt mer lojale, og årets lesertall viser at Kamille har vokst med 36 prosent. Strand er en inkluderende og inspirerende leder med stor gjennomføringskraft, og har nå fått utvidede oppgaver som redaktør for Det Nye, Shape Up og De Nye i tillegg til Kamille.
Jorun Berntsen (32), leder for abonnement og digitale brukerinntekter i Aftenposten
har ansvar for det som blir beskrevet som den viktigste enkeltoppgaven for mediebedriften. Hennes innsats har vært avgjørende for at Aftenposten i dag teller nærmere 100.000 betalende digitale abonnenter. Til tross for kort fartstid som leder er hun trygg, analytisk og god med folk. Hennes evne til å jobbe tett med redaksjonen trekkes fram som en viktig grunn til at Aftenposten nå lykkes med digital brukerbetaling.
Ida Anna Haugen (28), frontredaktør for NRK.no
har et brennende engasjement for nettjournalistikken. Hun har gjennom å samarbeide både med innholds- og teknologimiljøene i NRK vært en viktig lagspiller for å løfte den digitale satsningen på nrk.no. Hun er sulten, endringsvillig og åpen for å lære nye ting. Som leder kombinerer hun tydelighet og faglig tyngde med omsorgsfullhet og humor.
Juryene har vært ledet av Trine-Lise Jagge, daglig leder i Dynamic People (Årets Talent) og Tove Nedreberg, administrerende direktør i Adresseavisen (Årets kvinnelige medieleder).
Medienettverkets høstkonferanse arrangeres i år på Stratos i Oslo 16. november.