Bente Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig i MBL, la frem undersøkelsen på Pressens hus.
Bente Håvimb, innsikts- og analyseansvarlig i MBL, la frem undersøkelsen på Pressens hus.

Fersk MBL-rapport:

Abo-økning blant unge

Over halvparten av de under 30 år svarer at de nå har tilgang til et avisabonnement. 

Publisert

Torsdag publiserer Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sin årlige rapport «Betaling for nyheter» hvor de har spurt norske innbyggere om sitt forhold til redaktørstyrte medier, sosiale medier, og hvem som betaler for nyheter.

Respondentene har blant annet blitt spurt om hvor mange som hvor mange som har et avisabonnement.

Andelen som svarer at de har tilgang til et avisabonnement, enten digitalt, papir eller en kombinasjon, er 71 prosent, en økning fra 62 prosent i 2018.

Stadig flere unge oppgir også at de har et abonnement. Antallet som svarer at de har tilgang til et abonnement har blant de under 30 økt fra 42 til 58 prosent, og mens i gruppen 30–44 år har det økt fra 48 til 60 prosent.

Flere unge vil ha tekstbaserte nyheter

Det er riksavisene som øker mest. 41 prosent svarer nå at de har tilgang til abonnement på en riksavis, en økning på ti prosent.

Samtidig er det lokal- og regionaviser som har flest respondenter. Hele 8 av 10 svarer at de har tilgang til et slikt abonnement.

I Oslo er det færre, og i overkant av halvparten, mens i resten av landet har rundt 9 av 10 tilgang til abonnement på lokal-eller regionavis i husstanden.

Halvparten av de som ikke har et abonnement, svarer at de får dekket sitt nyhetsbehov via nyhetskilder på nett.

Andelen som oppgir at de ikke har råd er økende og 36 prosent av de som har fått en strammere økonomi, sier nå at de ikke har råd til

En av tre menn som ikke abonnerer oppgir at de ikke synes det avisen tilbyr gir nok verdi for pengene. For de unge svarer en av fire at de ikke ville brukt et abonnement nok.

På spørsmål om hvilke format man foretrekker av nyheter. Svarer 71 prosent tekstbaserte artikler. Også for de under 30 år er tekstbaserte artikler det foretrukne. I gruppen har antallet økt til 72 prosent, fra 65 prosent i fjor. Samtidig ønsker også 27 korte videoer. Bare 12 prosent ønsker papirutgave.

Halvparten stoler mindre på KI-generert stoff

Det er også spurt om bundling.

På spørsmål om hvilke medieprodukter de spurte er interessert i å motta som en del av et avisabonnement svarer nesten halvparten av de som har abonnement at de vil ha flere aviser, enten i form av nasjonale nettaviser, lokalaviser eller nisjeaviser. 27 prosent svarer at de ønsker strømmetjeneste på TV/film.

På spørsmål om hva som er interessant med bundleprodukter svarer 59 prosent mer innhold til en bedre pris. 32 prosent trekker også fram enklere innlogging.

På spørsmål om hva som vil gjøre abonnementsløsninger mer attraktive, svarer over halvparten lavere priser.

Respondentene har også blitt spurt om sitt forhold til KI. De har blitt spurt om de stoler mer eller mindre på innhold som er laget ved hjelp av KI, og kvalitetssikret av journalister.

Da svarer 46 prosent at de stoler mindre på innholdet. Tre prosent svarer at de stoler mer på innholdet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS