VG+ har testet iskaffe. Presseetiker Nina Kvalheim (øverst) er skeptisk til en av dommerens bindinger, og redaksjonell leder Beate Koren i VG+ svarer på kritikken (nederst).

VG testet iskaffe. Én av dommerne smakte på kaffe fra egen arbeidsgiver

– Vi har ikke hatt noe ønske om å holde dette skjult for noen, sier redaksjonell leder i VG.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forrige uke publiserte VG resultatene fra en blindtest av iskaffe. I panelet satt en dommer som testet kaffe fra sin egen arbeidsgiver. 

Dommerpanelet som har smakt på kaffen. (f.v) Dennis Vareide, Lise Rømo og Anton Söderman.

Testpanelet besto av det som blir omtalt som den «selverklærte koffeineksperten» Dennis Vareide, «baristamester» Lise Rømo og «latte-mester» Anton Söderman. 

Det blir opplyst i saken om at Rømo jobber for brenneriet Kaffa. I testen smaker dommerne på islatten fra Kolonihagen, som inneholder kaffe fra nettopp Kaffa. Det blir det imidlertid ikke opplyst om. 

Ingen av drikkene fikk for øvrig terningskast seks, og heller ikke kaffen fra Kolonihagen får god score fra verken Rømo eller de andre dommerne. 

– Bør være få bindinger

Postdoktor ved Institutt for mediefag ved Universitetet i Stavanger, Nina Kvalheim, mener på generelt grunnlagt at lesere må kunne stole på at journalistikken er uavhengig.

– Det bør være så få bindinger som mulig, uansett hva slags journalistikk det er snakk om, sier Kvalheim når Medier24 tar kontakt.

Hun tilføyer:

– Av og til er det antakelig ikke mulig å være helt uavhengig, men da er det viktig å være åpen om det.

Kvalheim stusser på at det VG i sin artikkel ikke opplyser om at det testes kaffe fra en av paneldommerenes arbeidsgiver.  

Redaksjonell leder Beate Koren i VG+/digitale historier svarer på kritikken.

– Det viktigste er at leseren ikke skal lure på bindingene her, de skal kunne stole på at det som skrives er så objektivt som mulig, sier hun.

– Burde VG skrevet det som en liten notis i saken?

– De kunne nevnt det kanskje. Ofte står det en notis nederst i saken, så det kunne VG gjort, sier Kvalheim.

– Usikre på hvordan det kan påvirke utfallet

Redaksjonell leder for VG+/digitale historier, Beate Koren, sier til Medier24 at de gjorde vurderinger knyttet til habilitet og sammensetning av panelet, slik som de «alltid gjør når vi tester produkter i VG».

Hun sier hun vanskelig kan se at Rømo har vært påvirket eller forsøkt å fremme egne produkter.

– Siden dette er en blindtest, er vi usikre på hvordan det at hun jobber for Kaffa kan påvirke utfallet. Ingen av dommerne ante hvilke produkter de testet. Det at Kolonihagen sin islatte fikk terningkast 1 viser vel at Rømo ikke ble påvirket av forholdet i sin vurdering, sier Koren til Medier24.

Hun understreker likevel:

– Når det er små fagmiljøer, som kaffemiljøet er, kan det være vanskelig å helt utelukke eventuelle bindinger. 

Koren sier også at VG kunne tatt noen ekstra runder.

– Vi kunne ha spurt eksplisitt, om dommerne har noe med iskaffeprodukter å gjøre. Det kunne vi godt gjort, men vi tenkte at metoden var god fordi det var tre ulike dommere med i denne testen. To eksperter med relevant erfaring og en «folkets representant», sier hun.

– Burde dere ikke ha opplyst om denne bindingen i saken?

– Vi opplyser om at Rømo jobber i Kaffa, men vi kunne opplyst om at Kaffa er en råvare i en av islattene som ble testet, sier Koren.

– Vi har ikke hatt noe ønske om å holde dette skjult for noen og vi ønsker alltid å være transparente om vår metodikk, avslutter hun. 

Etter at Medier24 tok kontakt, har VG lagt inn opplysningen om at selskapet Romø jobber for leverer kaffebønner til Kolonihagen. 

Lise Rømo skriver følgende i en e-post:

«Jeg skjønner at dette er noe folk vil vite og jeg synes det er flott at VG nå har lagt til denne opplysningen. Som de opplyser om så var dette en blindtest og vi dommerne visste ikke hvilke kaffetyper som var representert i testen og vi var heller ikke klare over at en av drikkene vi smakte på inneholder råvarer fra Kaffa».

Powered by Labrador CMS