Tirsdag offentliggjorde MBL opplagstallene fra andre halvår i fjor. Tallene viser at opplaget er stabilt, men at det er vekst digitalt.
Se alle opplagstallene her.
Flere mediehus skyter fart på målingen og kan vise til kraftig vekst.
Opplagstallene er et gjennomsnitt for rapporteringsperioden.
– Gir stabil vekst
VG+ har et opplag på 299.498 i andre halvår 2024 – en økning på 9 prosent fra fjorårets 273.902.
– Dette er en sterk utvikling, som vi er veldig stolte av, sier VG+-sjef Beate Koren.
Hun sier veksten skyldes flere faktorer, blant annet sport og underholdning som vekstmotorer.
– Disse kategoriene fortsetter å tiltrekke nye abonnenter og treffer stadig bredere målgrupper. Ikke lov å le på Hytta og Vegard x Funkygine treffer svært godt nye og yngre målgrupper, i tillegg til at vi stadig utvikler nye programkonsepter som treffer nye og eksisterende abonnenter.
I tillegg trekker hun fram økt lojalitet.
– Abonnentene som kommer inn, blir stadig lenger, noe som gir stabil vekst i abonnementsbasen.
Koren legger til at etter omorganiseringen i fjor, ble VG+ en integrert del av VG, som gir økt eierskap.
En annen ting Koren påpeker som bakgrunn til veksten er satsingen på lyd.
– Vi er med på å bygge Podme som en ledende plattform for kvalitetspodkaster og ser økende interesse for lydinnhold som en del av abonnementstilbudet.
Hun legger til at de kommer til å satse tungt på bundle mellom VG+ og Podme fremover.
– Det er spesielt imponerende at vi ser denne veksten i en periode med store endringer i VG, inkludert omorganisering i fjor og nedbemanning i år. Dette resultatet kommer ikke av seg selv – det kommer som følge av hardt arbeid og fokus fra alle ledd i organisasjonen.
– Blir det kake – og føler dere et press for å gå «big» på kakefronten etter vekst på flere målinger?
– Med en vekst på ni prosent, må vi absolutt benytte anledningen til å hylle innsatsen som ligger bak. Samtidig må vi fortsette å levere innhold som gjør at abonnentene ser verdien av å bli værende hos oss.
– Målrettet arbeid
KRS startet i Kristiansand høsten 2023. Opplagstallene viser nå at de økte med 80 prosent i sitt første år, og gikk fra et opplag på 2.377 til 4.288.
Det gleder redaktør Marianne Drivdal.
– Det er resultatet av målrettet arbeid. Vi har blinket ut noen stoffområder vi lykkes godt på, innen bolig, eiendom og politikk, som vi får god uttelling på.
De har også styrket redaksjonen med flere ansatte, som hun sier gjør et godt teamarbeid.
– Vi ser at det gir oss muskler til å være gode hele døgnet, og at vi klarer å levere en totalpakke hele tiden.
Hun sier det også har tatt tid å bygge kjennskap til avisen.
– Men vi opplever nå at stadig flere blir kjent med produktet og at KRS blir tatt på alvor.
Drivdal sier de i februar i år passerte 5000 abonnenter.
– Vi hadde veldig god fart fra sommeren og ut året, og det har fortsatt inn i 2025.
Det ble feiret med restaurantbesøk.
– Det var et skikkelig løft for oss, og en stor milepæl som ble nådd.
– Lagseier
Avisen Kyst og Fjord har en økning på nær 40 prosent.
Sjefredaktør Øystein Ingilæ kaller det en lagseier.
Finansavisen øker med 27 prosent, og går opp 8000.
– Kyst og Fjord har en liten redaksjon på fem journalister og redaktør, der alle trekker i lag. Det gir resultater, sier Inglæ.
Redaktør Steinar Grini gir en kort kommentar:
– Vi jobber hver dag med viktig journalistikk innen økonomi og næringsliv, og vi er selvfølgelig glade for at flere vil betale for det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no