BBC-reportere om hvordan de bruker Facebook-grupper: – Vi må prøve å snakke målgruppas språk

BBC-journalistene Nikki Jenkins og Susanne Cooper gjestet Medienettverkets konferanse, og forklarte hvordan de jobber med å bruke Facebook-grupper for å styrke journalsitikken. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nikki Jenkins og Susanne Cooper fra BBC Family & Education News var i forrige uke gjester på Medienettverket, kvinner i ledelse sin årlige konferanse. 

De fortalte om hvordan de har bygget opp en Facebook-gruppe med kilder fra deres målgruppe, som er damer i alderen 25 til 34 år.

For om lag et år siden lanserte de Facebook-gruppa «BBC Family News Teen Parents Group». Den har nå rundt 350 medlemmer. 

– Om du tenker på å starte en slik gruppe, er det lurt å starte med noe du allerede har delt. Snakk med de personene som har kommentert på sakene, og inviter de til å være med. Så deler de gruppa videre med sine likesinnede, forteller de til Medier24. 

Har nådd over åtte millioner

BBC Family & Education News har sin egen Facebook-side. Den har i dag over 330.000 følgere, og har etter 18 måneder nådd over åtte millioner mennesker. Det er den primære delingskanalen for prosjektet.

En del av innholdet publiseres direkte på Facebook, mens en del er lenker til BBCs nettsider. 

– Når vi publiserer en lenke, driver den trafikk til BBCs nettside. Da har vi som mål at over 50 prosent skal lese flere saker på nettsida, etter at de har lest saken de kom inn på, sa de. 

Facebook-gruppa er altså rundt tusen ganger mindre enn sida. Likevel er den gull verdt for BBC-journalistene. 

Henter saker fra gruppa

«BBC Family News Teen Parents Group» retter seg mot enslige mødre. Hvert medlem må inviteres inn. Og det er ikke slik at alt som skrives der automatisk blir en sak for BBC.

Ettersom den består av enslige mødre i alderen 25 til 34 år, er den imidlertid en fin kanal for journalistene å få med seg fenomener som engasjerer i målgruppen. Og iblant fører den til kilder til sakene de skriver. 

– Dette er plassen til å bryte stereotyper, og for å la stemmene bli hørt. Det er strategien vår, og også vår suksess, sa de.

Gruppa for enslige mødre er ikke den eneste i BBC-systemet. I disse dager lager de også en gruppe for dem som er interessert i det amerikanske mellomvalget, for eksempel.

– Gjør oss ingen ting å fornærme nettrollene

Sosiale medier gir en del andre utfordringer enn tradisjonell nyhetsformidling. 

– Vi måtte komme oss vekk fra den tradisjonelle måten å presentere nyheter på, men heller sette oss inn i tankesettet til målgruppa. Vi må prøve å snakke deres språk. De er glade i emojis, og vi kan ikke være redde for å være litt frekke og kjappe i replikken, sa de.

Og når nettrollene kommer opp fra avgrunnen: 

– Det er ofte folk vi ikke vil ha som målgruppe uansett. Det gjør oss ingen ting å fornærme de litt. 

I Facebook-gruppa bruker journalistene sine egne Facebook-kontoer. Det kommer imidlertid klart fram at de er journalister fra BBC. 

– Om du forsøker å late som du er noe annet enn det du er, havner du fort i vanskelige situasjoner, sier de, og fortsetter viser til et eksempel de dro på konferansen. 

Der snakket de om hvordan det ikke var så lurt at en kollega av dem var med i gruppa. 

– Om du lager en gruppe for enslige mødre, er det ikke sikkert det er så lurt om en middelaldrende mannlig journalist med svært skjegg er med i gruppa, sa de. 

Powered by Labrador CMS