- Norge og Skandinavia er et viktig marked for oss, et nøkkelmarked for BBC Worldwides satsing!
Det sier Jon Farrar - vice president of content and aquisitionsi BBC Worldwide, til Medier24 onsdag.
- Men det bor jo knapt folk her?
- Det er nok til at vi har identifisert det som et betydelig marked. Og så handler det litt om at vi har de samme kulturelle referansene, den samme humoren, og det er en varme mot britiske programmer i Skandinavia. De fungerer ofte godt her.
- Da vil vi gjøre det best mulig for å få maksimere programmene i det skandinaviske markedet.
- Og det er stort nok til å tjene penger her?
- Yes, nikker Farrar.
Byråmingling på den britiske ambassaden
Onsdag morgen var det høy Instagram-aktivitet i Thomas Heftyes gate på Fronger: BBC hadde nemlig invitert norske mediebyråer, reklamekjøpere og andre aktører til den britiske ambassaden for et såkalt UpFront-arrangement. Dette for å vise fram det som kommer av nyheter på BBCs kanaler her i Norge framover. Bak invitasjonen stod også Fox, som er BBCs reklamepartner i Norge.
For her snakker vi altså om BBC Worldwide, den kommersielle delen som både får lov til og skal tjene mest mulig penger.
Byrågjestene fikk både spise frokost og hilse på den britiske ambassadøren.
Det vil si bacon, egg og marmelade, i den ærverdige ambassaden på Thomas Heftyes gamle gåd, innrammet i bilder av dronningfamilien og andre rekvisitter fra The Great Britain.
Og nå vil altså britene bygge et TV-imperie i sine skandinaviske naboland:
Som Aftenposten og andre norske medier meldte tidligere i vinter, blir det ikke noe Top Gear på NRK. BBC ville holde på premierene selv, og NRK ville ikke ha repriser.
Dem er det i stedet TV 2 som nå har valgt å kjøpe.
Men det blir altså repriser og en stund etter opprinnelig sending. Førstevisningene skal britene kjøre på sin egen kanal.
48 timer etter britisk premiere
- Vi bestemte oss for at Skandinavia er et viktig marked, og at vi ville vokse her. Markedet endrer seg raskt, og det som var OK før, er ikke godt nok lenger. Som å sende innhold second-run - det virket for fem år siden, men i dag er det sterk konkurranse om oppmerksomheten, sier Jon Farrar til Medier24
- Å være middels eller god nok holder ikke lenger. «Middelmådigheten» overlever ikke den utviklingen mediebransjen går gjennom. Men hvis vi kjører våre beste programmer first run, tror jeg vi har stort potensial i Norge, fortsetter han.
Derfor vil «nye» Top Gear gå først på BBC Brit i Norge.
- Hvor raskt?
- Så raskt som mulig. Alt er jo digitalt og overalt i dag. Men for å få på plass lokalisering, subtitles, og sånt tar det litt tid. Kanskje 48 timer etter opprinnelig visning, sier Duncan Gray, kommersiell direktør for nettopp Top Gear.
Dermed er det ikke lenge til norske TV-seere får se Top Gear igjen - nå med Chris Edwards, Matt LeBlanc og resten av det nye programlederteamet - som har erstattet Jeremy Clarkson etter fjorårets noe turbulente eventyr.
Slik blir kommende sesong av Top Gear:
Handler om å «finne opp seg selv» på nytt
Under showet på den britiske ambassaden viste britene en rekke klipp og bilder fra kommende programmer. Blant dem populære Graham Norton Show, som til nå har vært å finne på Discoverys kanaler / TVNorge.
Blant programmene som blir å se på den lett maskuline underholdningskanalen som BBC Brit er blitt, er også Louis Theroux, The Indestructables og fiske-realityshowet The Catch, som tilsynelatende kan minne om NRKs Skårungan. Her sendes britisk ungdom ut på fiskebåt for å oppleve de røffeste bølgene.
Noen av disse er nye show, andre er gamle merkevarer. Top Gear har for eksempel vært her i snart 40 år.
- Det handler om fornye deg hele tida, finne opp seg selv på nytt igjen. Komme opp med enda bedre ideer. Og lykkes du ikke, så får du straks beskjed fra publikum, sier Duncan Gray.
- Ingen bør lage kjedelig innhold!
Gray og Farrar følger for øvrig godt med på det skandinaviske TV-markedet.
- Skavlan, jeg er en stor fan av ham. Han gjør et litt mer intelligent talkshow enn de fleste andre slike programmer. Vi har nesten ingen igjen av det, sier Farrar.
Skavlan har som kjent vært på skjermen i mange år. Det samme har resten av gullrekka; Både Beat for beat og Nytt på nytt har vært her i 17 år.
Og den årvåkne seer vil få med seg at begge er kopier. Beat for beat bygger på det irske formatet og originalen The Lyrics Board, mens Nytt på nytt kommer fra den britiske originalen Have I got news for you - som har gått på BBC One siden 1990.
Utvikling av konsepter og formater er også en viktig inntektskilde for BBC.
Og ja, det er viktig også for en public service-kringkaster å lage underholdning, understreker de to TV-sjefene på spørsmål fra Medier24.
Britene har nemlig også hatt noe av den samme debatten som her hjemme: Konservative og høyreliberale politikere som i tospann med kommersielle medieselskaper har advart mot «for mye moro» fra en allmennkringkaster.
- BBC skal være en del av kulturen, og vi må også lage programmer som er mainstream. Samtidig tør vi å satse på konsepter som ingen andre gjør. Ingen kommersielle TV-kanaler hadde turt å satse på en dansekonkurranse i en ballsal. Men vi gjorde det, og Dancing with the Stars er blitt kjempestort i hele verden. Dere har det vel i Norge også?, spør Jon Farrar. (Rett svar er ja: Skal vi danse)
- Så med andre ord: BBC kan ikke bare lage kjedelig innhold?
Slik spør Medier24. Og BBC-sjefen svarer nesten litt i stuss:
- Nei, selvsagt. Det er jo ingen som bør lage kjedelig innhold...!