VG-lista
Kilian Munch
VG-lista går videre etter bruddet med NRK
Nå skal konserten streames live på TikTok, og VG-lista gjør comeback med ukentlige radiosendinger på Radio Topp 40.
Før jul ble det kjent at NRK avslutter det vel 20 år lange samarbeidet med VG-lista. Nå skriver VG i en pressemelding at de har funnet en ny løsning - konserten skal streames live på TikTok, og VG-lista gjør comeback med ukentlige radiosendinger på Radio Topp 40.
– Det ble ikke sølvbryllup med NRK, men bruddet akselererte den kreative ideutviklingen. Den siste tiden har vært intens, og vi har møtt mange potensielle partnere. I denne prosessen har det vært gøy å få bekreftet hvor sterkt merkevaren og attraktiviteten til VG-Lista står, og vi er skikkelig fornøyd med de nye partnere våre, sier kommersiell direktør i VG, Christian Haneborg.
VG har nå landet avtaler med Bauer Media, Snapchat og TikTok, som skal nå ut til unge. Blant annet vil TokTok streame hele konserten på Rådhusplassen den 16. juni.
Hilde Gammelsæter er markedssjef i VG, og forklarer hvorfor VG nå velger å inngå samarbeid med aktører som TikTok og Snapchat.
– I VG er vi kontinuerlig opptatt av å nå unge på deres premisser, og da er det naturlig at vi samarbeider med plattformer som utfyller oss på nettopp det. Det er ingen hemmelighet at vi ønsker at unge skal bruke redaktørstyrt journalistikk i større grad enn i dag, men da er det jo vår jobb å skape de relasjonene. VG-lista har allerede en unik posisjon blant unge, og vi må hele tiden se på hvordan vi kan tilby dem enda mer verdi, sier hun.
Program- og markedsdirektør i Bauer Media, Kristoffer Vangen, mener VG-lista og Radio Topp 40 er en perfekt match.
– VG-lista er en råsterk merkevare og en institusjon for populærmusikk i Norge. Vi ser frem til å få være med å utvide VG-lista-universet, samt videreutvikle Norges offisielle hitliste. For radiokanalen Topp 40 betyr det at vi alt etter påske kan presentere VG-Lista i sin nye form, som VG-Lista Topp 40 på Radio Topp 40 sier Vangen.