Christian Borch og Dan Børge Akerø skal sammen med Vidar Lønn-Arnesen, Espen Thoresen, Siv Stubsveen og Anita Skorgan ta for seg hver sin gren av musikkhistorien – i den 75 episoder lange «Musikkhistorie på et blunk», som starter mandag.
Dan Børge skal presentere de største «One hit wonder»-ene fra gull-alderen – sanger fra listetoppende artister som aldri har klart bragden om igjen. Vidar Lønn-Arnesen forteller, ikke uventet, historiene bak sangene som han dro frem i «Ti i skuddet» fra 1960-tallet.
Espen Thoresen vier seg de britiske topplistene, siden han har en Beatles-interesse over gjennomsnittet, mens Siv Stubsveen naturligvis tar for seg de største kjærlighetssangene – i spennet Patsy Cline til Stevie Wonder.
Anita Skorgan skal fortelle om de store, norske sangene fra denne tiden – enten de var originale, norske hits eller oversatte versjoner. Hun byr på møter med sangene til Wenche Myhre, Pussycats og The Vanguards – og sin egen «Oliver».
– Håpet er at lyttere som er ukjent med denne musikken skal få mer kunnskap fra denne perioden, sier redaktør Arne Sandvik i Radio Vinyl og lover at noen av historiene vil være ukjente – selv for nerdene.
– Veldig allment
Christian Borch (74) skal formidle historiene bak de største sangene som gikk til topps i USA på 1950-, 60- og 70-tallet og gleder seg, sier han til NTB:
– Jeg må si at radio ligger mitt hjerte nærmest. Hver enkelt låt har en historie. Det er forferdelig morsomt å ramse opp noen av de historiene som setter dette i perspektiv, som gir folk en ekstra ramme.
- Mye av det de spiller på Radio Vinyl er veldig allment tilgjengelig, noe folk har levd med og som alle kjenner – uansett sosiale klasser og kulturinteresse, om du er snobbete eller folkelig, om du er norsk, afrikansk eller italiensk eller kinesisk, sier Borch med sin velkjente stemme – men uten at man ser de hvite krøllene duve.
Akkurat det synes det tidligere prisbelønte nyhetsankeret i så vel Dagsrevyen som Uriks er helt topp. For han oppdaget det han kaller «én forferdelig ting» da han begynte i fjernsyn, etter først å ha vært i avis og deretter radio:
– At bildet uansett overdøver ordet, så ordet må føye seg etter bildet. For en som hadde levd hele livet som analytisk og kommenterende journalist, hellet jeg stadig tilbake til å ha glede av radio, sier Christian Borch – som nå kjører på usett, men hørt, og knapt ser på TV lenger:
Han morgenkåserer på Radio 1, der han tidvis kommenterer utenriks, og sitter i Lørdagsrådet i P3. Og nå kan den tidligere TV-profilen dessuten notere seg Radio Vinyl-serien – som seg hør og bør en tidligere jazzanmelder.
Pianonekt og jazzstart
– Jeg er født og oppvokst i et hjem der begge mine foreldre spilte piano, og fant det helt rimelig at jeg skulle lære å spille piano og helt urimelig at jeg ikke ville. Jeg hadde en motvilje mot å gjøre noe jeg ikke kunne allerede på forhånd – at jeg ikke kunne begynne der Grieg sluttet.
Som unggutt var han popinteressert til en venns far sendte ham på jazzkonsert i Nordstrandhallen med Norman Grantz og hans Jazz at the Philharmonic-serie sent på 50-tallet.
Der så unge Borch Benny Goodman og Louis Armstrong, noe som førte frem til at han som journalistaspirant i Morgenbladet anmeldte jazzplater en gang i uken.
– Spør du meg hva min iPod inneholder, er det 50 prosent jazz, 50 prosent klassisk og 70 prosent rock og rull! Lyder det fra ufortrødent fra Christian Borch, som også holder foredrag om de politiske aspektene ved Beethovens komposisjoner – hele veien fra Festspillene i Bergen til elvebåtcruise på Donau.