Færre nordmenn skrur på denne nå på sommeren - en trend som vært vedvarende de siste årene.

Ny svak måling for radiolytting: – Ikke hyggelige tall for bransjen

Sommertid er fortsatt ikke radiotid for nordmenn.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sommeren har så langt gitt svake tall for radiolyttingen i landet.

Den siste målingen fra uke 28 viser at kun 51,5 prosent av nordmenn lyttet til radio, mens tallet i uke 27 var 54,1 prosent. Det viser PPM-tallene fra Nielsen Media, gjengitt av radionytt.no

Fordelingen mellom de tre store radiohusene i uke 28 er som følger: NRK med 34,8 prosent, P4-gruppen med 20,4 prosent og Bauer Media med 12,3 prosent.  De tilsvarende tallene for uke 27 var 35,8 prosent, 21,9 prosent og 12,6 prosent.

Tallene gjelder daglig oppslutning, og omfavner for ordens skyld ikke lokalradioene som fortsatt sender på FM. 

– Noe radiokanalene bør ta tak i

Redaktør for radionytt.no og nettredaktør for Norsk Lokalradioforbund, Kyrre Dahl, er ikke overrasket over tallene.

– Det er vanlig alt radiotallene går ned om sommeren. Slik har det vært de siste ti til 15 årene. Tallene til nå i sommer er omtrent de samme som i fjor, og tall ned mot og under 50 prosent er ikke hyggelige tall for radiobransjen, sier Dahl til Medier24.

– Hvorfor tallene er slik på sommeren har vært mye diskutert. Det kan være så enkelt som at folk er mer ute i sola og gjør andre ting. Det er uansett noe radiokanalene bør ta tak i, sier han.

Kyrre Dahl.

Dahl mener heller ikke fordelingen av lyttertallene er oppsiktsvekkende.

– Utviklingen internt i radiobransjen er ikke stor. NRK har lenge nå vært nesten dobbelt så store som P4-gruppen, som igjen er nesten dobbelt så store som Bauer Media, forteller han.

 

Gjelder ikke lineær radio

Dahl påpeker for øvrig at årets sommertall ikke kan sammenlignes direkte med fjorårets tall, ettersom man nå har byttet leverandør for målingene og de gjøres på en annen måte. 

Tallene gjelder også lineær radio, og ikke on demand-innhold som podcaster.

Det er Nielsen Media som leverer radiomålingen, på oppdrag fra Bauer, NRK og P4-gruppen. De har 2000 personer som målegrunnlag for de ferske tallene. De måler lytterne til alle kanalene som hører innunder de tre aktørene som målingen gjøres på oppdrag for.

Powered by Labrador CMS