For med rekordmange nordmenn hjemme på norgesferie ble det også en markant økning i lyttere, viser PPM-tallene fra Nielsen Media.
Totalt var det 400 000 flere radiolyttere i juli 2020 enn i samme måned i fjor, og samtlige radiokonsern opplevde en totaløkning på sine kanaler. Den daglige dekningen var i juli på 2,8 millioner lyttere.
NRKs radiokanaler hadde totalt en økning på 206 000 lyttere, mens NRK P1 er den største enkeltkanalen med 130 000 flere lyttere. P1 hadde totalt 1,2 millioner daglige lyttere i juli måned.
P4-gruppen hadde på sin side 142 000 flere lyttere, mens hovedkanalen P4 opplevde en økning på 60 000.
Bauer Media-kanalene hadde også totalt sett en økning på 142 000 flere lyttere, med Radio Topp 40 som den enkeltkanalen med størst vekst i form av 53 000 ekstra lyttere.
NRKs radiosjef Cathinka Rondan smiler godt av tallene.
– Det er veldig gledelig og kjempehyggelig. Det er fint å se at nordmenn fant frem radioene i sommer. Det sier noe om hvor sterk posisjon radio har i Norge - også i disse korona-tider, sier hun til Medier24.
– Det er ikke så overraskende, men likevel noe vi gleder oss over. Ikke minst er det hyggelig at det gjelder for alle radiokanalene, ikke bare NRK, sier Rondan.
Hun innrømmer likevel at det varmer NRK-hjertet at P1, P2 og P3 holdt på sin frontposisjon.
– Vi er glade for det. Det er også viktig, for det viser at vi er relevante for det norske folk, sier Rondan.
Også P4-sjef Kenneth Andresen gliser av julitallene.
– Det er selvfølgelig veldig hyggelig at dette ble tidenes radiosommer. For det er stor økning. Jeg har vært i radiobransjen i 30 år, og jeg har ikke sett noe som ligner på dette. Dette er helt uvanlig, sier han til Medier24.
Andresen gleder seg også over at ikke bare dekningen, men lyttertiden også vokste i løpet av sommeren.
– Lyttertiden er alltid høy på sommeren, for radio er veldig sommervennlig. Men med en veldig høy daglig dekning i tillegg, så er det veldig bra. Det er mange ekstra lyttere, sier han.
Andresen forteller at det er P5 og P8 Pop - som er viet kun til 1980-tallsmusikk - som enkeltvis har den største økningen i P4-gruppen.
Hos Bauer Media - som blant annet huser kanalene Radio Norge, Radio Vinyl, Radio Rock og nevnte Radio Topp 40 - er også stemningen god.
– Dette er veldig gledelig å se at radio er viktig for nordmenn, også i ferien, sier Kristoffer Vangen, direktør for innhold og programmering i Bauer, til Medier24.
– Dette var som forventet, for vi visste at nordmenn flest skulle være hjemme i sommer. Flere brukte bilen til å feriere, og da vet vi radiolyttingen øker. Det samme gjelder opphold på hytter, forteller han.
Vangen er i likhet med Andresen også opptatt av at lyttertiden økte.
– Konsumet gikk fra 83 til 92 minutter daglig. Det er en økning på ni minutter per dag, og det er veldig bra, sier han, og legger til at Bauers kanaler opplevde en totaløkning i dekningen på 25 prosent.
Nå håper de norske radiosjefene naturlig nok at lytterne også blir værende inn mot høstsesongen.
– Det blir veldig interessant å se om lyttervanene fra sommeren holder seg, og lytterne blir med til høsten også. Vi håper selvsagt det, sier Rondan med et smil.
For ordens skyld: Journalisten Jan Magnus Weiberg-Aurdal jobbet i Bauer Media mellom 2017 og våren 2019.