Radioeksperter om Bauer:

– Ingen overraskelse at Lasse Kokvik går. De har slitt lenge

Radioeksperter Medier24 har snakket med peker på at Bauer lenge har slitt økonomisk. – Hvis man ikke leverer resultater over tid, så er det helt naturlig at eierne ønsker ny giv i selskapet, sier Morten Wiberg i Carat.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag sprakk nyheten om at toppsjefen i Bauer Media i Norge, Lasse Kokvik, går på dagen, uten å ha ny jobb å gå til. 

Bauer Media driver i Norge radiokanaler som Radio 1, Radio Norge og Radio Rock. 

Inn som ny toppsjef kommer administrerende direktør i Bauer Media Danmark, Jim Receveur, som også beholder rollen sin som administrerende direktør i den danske delen av selskapet.

– Naturlig at eierne ønsker ny giv

Bauer Media har slitt med økonomien de siste årene, og flere radioeksperter Medier24 har snakket med er ikke overrasket over at Kokvik nå må gå. 

– Hvis man ikke leverer resultater over tid, så er det helt naturlig at eierne ønsker ny giv i selskapet. Men radiomessig vil jeg tenke at det er bra for en kanal å ha en sjef som sitter i Norge, og slik sett kan få nærhet til sendestedet, sier radioanalytiker i Carat, Morten Wiberg til Medier24. 

Morten Wiberg, tv-analytiker i Carat Norge.

Resultatene for Bauer Media i Norge for 2018 er ikke offentliggjort, men i 2017 leverte selskapet et negativt resultat på – 22,8 millioner kroner. I 2016 leverte de et lite overskudd resultatmessig, og landet på et driftsresultat på 2,3 millioner kroner. 

Wiberg mener det er krevende å si noe mer om bakgrunnen, før flere detaljer i saken har blitt kjent, men tror det på generelt grunnlag er lurt å ha en ledelse som sitter tett på markedet de jobber med. 

– Her er det mye man ikke har innsikt i, men de må jo åpenbart gjøre noe. Her må de gjøre store endringer for å få selskapet opp på beina igjen, sier han og fortsetter:

– Jeg tror det er fornuftig med en ledelse som sitter lokalt, og som kan føle pulsen på det norske markedet. 

Wiberg peker også på at han tror det at Bauer i Norge får en ledelse som sitter i Danmark, kan åpne noen dører for de argeste konkurrentene, som for eksempel P4-gruppen. 

– Jeg tror nok P4 vil se at det finnes en mulighet for dem her, sier han til Medier24. 

– Ikke overrasket over at Bauer-sjefen må gå

Kyrre Dahl følger det norske radiomarkedet svært tett og sier til Medier24 at det ikke kommer som en bombe for han at Bauer Media nå tar grep i Norge.

– For meg er det ingen overraskelse at Lasse Kokvik går. De har slitt lenge i Norge og det gjør de fremdeles. I så måte har det ligget litt i kortene at det vil skje endringer. De lykkes ikke med tingene de gjør – selv om det forsøker å være kreative, sier Dahl, som har fulgt radiobransjen tett gjennom flere tiår.

I radiomarkedet er Bauer Media på tredjeplass etter NRK og P4-gruppen. Sistnevnte har de knivet med i flere år – uten at de har klart å ta nødvendige posisjoner, forteller han.

– Det er litt synd at de ikke har klart det, til tross for en spennende strategi. De har satset på nye kanaler som Radio 1, som ikke har lyktes. Det viser kanskje hvor vanskelig det er å etablere nye radiokanaler i markedet.

Dahl følger også radiomarkedet ellers i Europa. I Danmark, hvor den nye Bauer-sjefen i Norge fortsatt skal sitte (leder Bauer Media i Danmark også), har de en helt annen posisjon.

– De er ganske mye mer frampå i Danmark og er større enn NENT Group på radio. Det har ligget litt i kortene ganske lenge – har gått dårlig for dem, sluttet helt opp med nyheter fra dem.

 

– Flopp

Radioguru og medierådgiver i Hausmann, Arne-Inge Christophersen, peker på en svært krevende situasjon i radiomarkedet. Han mener spesielt at Bauers satsing på Radio 1 har floppet.

– Bauer Media har gjort som alle de andre aktørene – og økt antall kanaler. I storsatsingen Radio 1 skulle de revitalisere med nytt format og morgensending, og hentet inn kjente radioansikt. Det har floppet, og var ingen særlig god strategi.

Arne-Inge Christophersen.

– Det er mange mulige scenario her. Det kan være at noen kjøper opp Bauer Media, eller at det avvikles, sier han og fortsetter: 

– Jeg er helt sikker på at det har vært samtaler mellom P4 og Bauer Media om kjøp og salg.

Han utelukker ikke at Kokvik har fått beskjed av ledelsen om å pakke sakene.

– Det kan være at han har blitt bedt om å tre til sides. Det kan også være at han har bedt om mer penger, fått nei, og deretter bestemt seg for å slutte.

Pressekontakten til Bauer Media i denne saken, Hans-Christian Vadseth i First House, sier til Medier24 at Kokvik ikke ønsker å kommentere saken ytterligere eller imøtegå noen av påstandene som framkommer her.

P4-sjef Kenneth Andresen har ikke besvart Medier24s henvendelser mandag. 

 

Rettelser:

Kl 15:30 - Medier24 skrev i sitatet fra Kyrre Dahl at Bauer Media ikke har lyktes med både Radio 1 og Radio Vinyl. Det er ikke korrekt. Dahl mente kun Radio 1. Medier24 retter og beklager.

Powered by Labrador CMS