Kutt i Bauer Media - to sjefer slutter: – Greit å hoppe av karusellen mens leken er god

Kundedirektør og markedsdirektør gir seg i radiokonsernet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De to Bauer Media-direktørene Bjarte Øgrey og Kjell Ove Flemmen slutter i Bauer Media. Flemmen har til nå jobbet som kundedirektør i konsernet, mens Øgrey har vært ansvarlig for marked og analyse.

Det var Kampanje som omtale denne saken først.

Administrerende direktør Jim Receveur forteller mer om bakgrunnen for endringen i lederkabalen, og bekrefter at de to direktørstillingene kuttes fra konsernet.

– Dette er virkelig en strategiendring for oss. Hilde (Skomsvold, journ.anm) blir sjef for det digitale hos oss. Hun har lenge vært et trumfkort i Bauer Media-konsernet, og får nå en mer digital rolle, sier han til Medier24.

– Hun skal hjelpe oss med å se på hvordan vi kan bli mer digitale i fremtiden. 

Samtidig roser Receveur også Bjarte Øgrey som skal hjelpe konsernet i  en konsulentrolle i tiden fremover.

– Han er en ekstremt dedikert og viktig person for organisasjonen vår når vi nå skal ta et steg videre, sier han.

– Har tatt sluttpakke  

Kjell Ove Flemmen bekrefter overfor Medier24 at han har tatt imot en sluttpakke fra Bauer Media.

Medier24 har ogåså vært i kontakt med Bjarte Øgrey, som bekrefter at han går over i en konsulentrolle for konsernet. Utover det henviser han til Jim Receveurs uttalelser. 

– Generelt er det tøffe tider i mediebransjen, og det er flere steder som vil spare penger, sier han til Medier24.

– Er dette noe du selv ønsket, eller var det ledelsens ønske? 

– Det er både og.  Jeg fikk tilbud om sluttpakke, og tenker at det kan være greit å hoppe av karusellen mens leken fortsatt er god. Det er en gjensidig forståelse her. Jeg er fornøyd, og de er de også, sier han.

– Du sier «hoppe av mens leken er god». Betyr dette at du frykter for hvordan det vil gå med Bauer Media fremover?  

– Jeg skjønner at de må gjøre noe med kostnadene sine. Det har en del med koronaen å gjøre, i tillegg til den generelle utviklingen der tidene er trange og  mange flere enn før sier opp folk, svarer Flemmen og legger til at han er fornøyd med avtalen og at han og konsernet skilles som venner.

Kjell Ove Flemmen

Flemmen understreker samtidig at han tror at Bauer Medias digitalsatsing kan bli vellykket.

– Jeg tror det kan gå bra, litt også fordi de satser mer digitalt nå, på både podkast og IP-lytting. Det handler om å finne nye inntektsstrømmer og om å blir mer relevant opp mot det mange annonsører etterspør i dag. 

– Gjør at vi mer aggressivt kan gå etter NRK 

Administrerende direktør Receveur peker på at Bauer Medias satsing i Norge skiller seg fra konsernets radiosatsing i de andre skandinaviske landene.

– Vi er ikke nummer én i Norge i tradisjonell lyd, slik vi er i Finland, Sverige og Danmark. I Norge er P4 større enn oss. Da kan vi heller bli større digitalt og sette sammen den digitale lyttingen vår på en måte som gjør at vi mer aggressivt kan gå etter NRK, sier han. 

Han mener konkurransen med statskanalen kan vinnes - ikke på tradisjonell radio, men på andre plattformer. 

– Jeg kan ikke bygge en radiostasjon i Norge som kan kjempe mot NRK. Til det har NRK for stor arv i Norge,  men vi kan lage podkaster som konkurrerer med dem, og monitorere det gjennom annonsering, sier han.

 

– Spørsmål om hva vi bygger videre på 

Bjarte Øgrey slutter som markeds- og analysedirektør i Bauer Media.

Som hos alle andre, rammet også koronapandemien Bauer Media, forteller Receveur. 

– I april, mai og juni påvirket koronakrisen oss veldig sterkt, men det ser ut som markedet sakte holder på å komme seg. Juli er til og med mye bedre enn det var i fjor, sier han og legger til:

- Vi når ikke budsjettmålene som vi håpet på å gjøre, men vi har bedre prosentandeler enn noen andre, og tapte bare fire prosentandeler. 

Receveur viser også til at lyttertallene på DAB har holdt seg stabile, og at konsernet når to millioner lyttere med sine produkter. Nå mener han at spørsmålet handler om hva kanalen skal bygge på i fremtiden. 

– Om jeg lager 100 nye DAB-stasjoner når vi ikke mer enn to millioner lyttere, men det kan vi få til om vi satser mer på nisjeprodukter og podkaster.

– Det er spennende, for da kan jeg si til konkurrentene våre at vi ønsker å ta opp kampen med dem, og gi annonsører muligheter hos oss. En som har vokst opp med  NKR på radioen har aldri hørt reklame der, sier han avslutningsvis.

  • NB: Onsdag kveld tok administrerende direktør i Bauer Media, Jim Receveur kontakt med Medier24 og ønsket å legge til kommentarene sine om Bjarte Øgrey. Disse ble derfor lagt til i etterkant av publisering av denne saken.
Powered by Labrador CMS