Det er ni år siden de kommersielle radiotallene var like gode: – Gledelig

– Det viser at de kommersielle kanalene har stor konkurransekraft, sier P4-sjefen til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kommersiell radio i Norge lagt bak seg en sterk vår og forsommer, viser de siste tallene fra Nielsen PPM.

Etter en litt trøblete start da koronapandemien slo inn over landet i mars, har markedsandelen økt de siste månedene. Spesielt i juni måned, som hadde den høyeste markedsandelen siden 2011 med 37,1 prosent.

At nesten 40 prosent av all radiolytting foregikk på enten P4s eller Bauer Medias kanaler, gleder ansvarlig redaktør og direktør i P4-gruppen, Kenneth Andresen.

Halvårstallene for radio, 2020:

Total markedsandel radio:
NRK: 64%
P4-gruppen: 24%
Bauer Media: 12%

Kommersiell markedsandel:
P4-gruppen: 67%,
Bauer Media 33%.

P4 som kanal har ca. 40% markedsandel i det riksdekkende kommersielle radiomarkedet.

Radio Norge er nest størst med ca. 12% markedsandel.

De kommersielle kanalene har en markedsandel 1.halvår på 35,6 og i juni 2020 på 37,1%.

Kilde: Nielsen PPM

– Det er utvilsomt en fjær i hatten til alle som lager det gode innholdet på de kommersielle kanalene. Det er få andre kommersielle medier som kan vise til slike tall, sier han til Medier24.

– Dette er et hyggelig skussmål fra lytterne våre. Det viser at folk nå oppdager alle de spennende kommersielle kanalene, og at de har stor konkurransekraft, sier Andresen.

Økning i hjemmelytting

Markedsandel er en kombinasjon av det totale antallet radiominutter det lyttes til og antallet lyttere.

Spesielt lyttertiden er P4-sjefen opptatt av. For den økte med åtte prosent fra første kvartal til andre kvartal i 2020, og er nå på 103 minutter i snitt for de kommersielle kanalene.

– Lytterne oppdager flere kanaler, men de bruker også mer tid på dem. Det er veldig gledelig, sier Andresen.

– I starten av koronakrisen så vi en nedgang i lyttertid, spesielt i bil siden folk naturlig nok brukte mindre tid i transport. Men vi så også en økning i hjemmelyttingen og nå er radiolyttingen over normalen, sier han.

Også administerende direktør i Bauer Media Norge,  Jim Receveur, gleder seg over den høye markedsandelen.

– Det er gledelig og interessant å se at lytterne fant frem radioene under koronakrisen. De søkte til de kommersielle kanalene for både nyheter og underholdning, noe som har gitt oss økt troverdighet, sier Receveur til Medier24.

Han understreker imidlertid at han ikke er overrasket over tallene.

– Nei, dette har jeg sett en utvikling på de siste årene. Dette er bare toppen av kaken, for vi har et sterkt digitalt produkt og vi har åpnet opp en rekke nye radiostasjoner. Dette vil fortsette, sier Receveur. 

Spår «tidenes radiosommer»

Slik var utviklingen til kommersiell riksdekkende radio til nå i 2020.

Den fortsettelsen tror også Andresen på. Spesielt gjennom sommeren, som fort kan bli «tidenes beste» for kommersiell radio, ifølge ham selv.

– Det er flere som spår en sterk radiosommer fordi så mange nordmenn nå skal være hjemme i Norge og færre drar utenlands. Alt ligger til rette for tidenes sommer, sier Andresen.

– Men jeg er mest opptatt av det store bildet her: At vi ser at mer og mer lytting flyttes over på kommersielle kanaler. Det styrker kommersiell radio i Norge, sier han.

Receveur tror også på en rekordsommer.

– Jeg er helt enig i de spådommene. Folk vil ha radioen til informasjon og underholdning, selv om de er på hytta på fjellet. Vi skal også levere på det, og både informere og underholde, sier han.

  • For ordens skyld: Journalisten Jan Magnus Weiberg-Aurdal jobbet i Bauer Media mellom 2017 og våren 2019. 

De kommersielle kanalene: 

P4-gruppen står bak kanaler som P4 Radio Hele Norge, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ Norge.

Bauer Media står på sin side bak Radio Norge, Radio Vinyl, Radio Rock, Radio 1, Radio Topp 40, Kiss og Norsk Pop. 

Powered by Labrador CMS